به گزارش ایسنا، دکتر علی متقیان در جلسه تبیین مسایل پروژه اطلس مال، به تبیین وظایف رسانه‌ها در مورد اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه پرداخت و افزود: اخباراتفاقات باید به صورت دقیق در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیرعامل ایسنا همچنین به منظور رفع مشکلات بوجود آمده پیشنهاد به مناظره کشاندن این موضوع (مسایل پروژه اطلس مال) بین مدیران پروژه اطلس مال و مدیران سازمان میراث فرهنگی را مطرح کرد.

پاسخ مستند سازنده پروژه اطلس مال به ابهامات مطرح شده توسط سازمان میراث فرهنگی

دکتر سعیدمحمدمدیرعامل شرکت باغ فردوس ایرانیان (سازنده پروژه اطلس مال) در نشست خبری‌ که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، با توجه به فضاسازی‌ها علیه پروژه "اطلس مال" گفت: ترک‌های دیوار "کاخ صاحبقرانیه" هیچ ارتباطی با پروژه "اطلس مال" ندارد.

وی مدعی شد:: این فرضیه که عده‌ای بدون دلیل فنی و بدون مطالعات، ترک‌های کاخ را با احداث پروژه اطلس مال مرتبط کرده‌اند، به لحاظ علم مهندسی کاملاً مردود و غیرقابل پذیرش است.

وی افزود: گفته شده که قنواتی در زیر پروژه اطلس مال وجود داشته که پروژه آنها را مسدود کرده و آب، پشت پروژه اطلس مال جمع شده و باعث نشست کاخ شده است، این در حالی است که مطالعات ژئوتکنیک و آب‌شناسی ما که در زمان طراحی و ساخت پروژه توسط مشاورین ذیصلاح انجام شده و بصورت عینی در زمان ساخت هم مشاهده شده است، نشان می‌دهد که نه تنها هیچ قناتی در محدوده اطلس مال وجود ندارد، بلکه حتی سطح آب زیرزمینی نیز در عمق حدود بیش از ۶۵ متر از سطح زمین قرار دارد.

مدیرعامل شرکت باغ فردوس ایرانیان در ادامه گفت: کاخ صاحبقرانیه حدود ۴۰۰ متر از پروژه اطلس مال فاصله داشته و به لحاظ ارتفاع نیز حدود ۴۰ متر بالاتر از پروژه اطلس مال واقع شده است، لذا بازگشت آب ناشی از برخورد با اطلس مال غیرممکن و محال است.

وی تصریح‌کرد: شبکه زهکشی اطراف پروژه اطلس مال و چاه زهکشی که در کف پارکینگ با عمق حدود ۱۵ متر تعبیه شده است، کاملاً خشک بوده و این امر بیانگر عدم وجود آب در اطراف پروژه اطلس مال است.

وی که در بیان دیدگاه‌های کارشناسی خود از اطمینان لازم برخوردار بود از جامعه کارشناسی و مهندسی کشور دعوت کرد که از پروژه اطلس مال و وضعیت چاه‌های زهکش آن با حضور اصحاب رسانه بازدید بعمل آورند.

محمد ضمن تاکید براهمیت پاسخگویی به اصحاب رسانه و تنویر افکار عمومی گفت: انتظار ما این است که قبل از رسانه‌ای شدن اینگونه موضوعات که بیشتر جنبه فنی دارد، باید طی جلسات کارشناسی نقطه نظرات طرفین تبیین شود و سپس در صورت برطرف نشدن مسئله و احساس نیاز رسانه‌ای شود. این در حالیست که تاکنون نه از طرف مسئولان محترم سازمان میراث فرهنگی و نه از طرف وزرات محترم راه و شهرسازی هیچ‌گونه تماسی با ما گرفته نشده است.

وی تصریح‌کرد: برای اینکه بتوان با قطعیت در مورد ترک‌های کاخ صحبت کرد باید حتماً مطالعات جامع و دقیقی توسط یک مشاور ذیصلاح و بی‌طرف صورت پذیرد و درحال حاضر هیچ‌گونه اطلاعات متقنی در این رابطه در دسترس نیست.

وی افزود: گسل‌های زیر منطقه کاخ، رانش زمین و یا طول عمر سازه کاخ همگی می‌تواند از دلایل ترک‌های کاخ باشند که پس از مطالعات می‌توان با دقت بیشتری در مورد آن صحبت کرد.

محمد اعلام آمادگی کرد که در جلسه مناظره فنی با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و در حضور اصحاب رسانه مستندات فنی خود را ارائه و بی‌اساس بودن ادعاها و اتهامات وارده را اثبات کند.

او همچنین اضافه کرد که سرمایه‌گذارانی که با تمام مشکلات پیش‌رو نسبت به اشتغال آفرینی و توسعه اقتصاد شهری و مقابله با رکود اقدام می‌کنند، انتظار دارند که نهادهای مرتبط به آن ها مساعدت کنند نه اینکه با رواج شایعات و حاشیه‌سازی پروژه موفق را دچار مشکل کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.