به گزارش «تابناک»، آن گونه که مشخص است سناتورهای آمریکایی چندان به ترامپ اطمینان ندارند و نمی خواهند در صورت پیروزی احتمالی وی در انتخابات پیش روی آمریکا، دست وی به موشک های اتمی این کشور برسد.


دو تن از سناتورهای کنگره، «ادوارد مارکی» سناتور ماساچوست و «تد لیو» سناتور کالیفرنیا، در پاسخ به نگرانی عمومی در ایالات متحده در این رابطه اخیرا طرحی را به کنگره آمریکا برده اند که رئیس جمهوری ایالات متحده را از انجام یک حمله اتمی تا زمانی که کنگره رسما با یک کشور اعلان جنگ ندهد، منع می کند.


لیو در بیانیه ای که در همین خصوص منتشر کرده، نوشته است: پدران و اجداد ما اگر بدانند که رئیس جمهور آمریکا می تواند بدون اجازه کنگره یک چنین حمله اتمی که نتیجه آن پایان هر گونه تمدنی است، انجام دهند، در گور به خود می لرزند. روند فعلی مجوز استفاده از زرادخانه هسته ای آمریکا که به تنهایی اختیار آن در دست رئیس جمهور است، به شکلی اساسی با قانون اساسی آمریکا منافات دارد.

کاملا مشخص است که این مسأله پاسخی به نگرانی ها در مورد طرز تفکر دونالد ترامپ است و هرآنچه وی در مورد کارایی این سلاح های اتمی فکر می کند، تا پیش از وی، نه اوباما و نه هیچ رئیس جمهور دیگری به آن تمایل نداشته و همواره سیاست عدم استفاده از سلاح اتمی به عنوان حمله کننده نخست در دستور کار رؤسای جمهور آمریکا بوده است.

هرچند اصلاحیه ای که باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ برای استفاده از زرادخانه هسته ای آمریکا ارائه کرد تصریح می کند که نقش بنیادین سلاح های اتمی برای امریکا، نقش بازدارندگی است، با این حال گزینه ای برای انجام یک حمله پیشدستانه در اختیار رئیس جمهور میگذارد و بیان کرده است که ایالات متحده می تواند در صورت مواجهه با شرایط افراطی و پیچیده برای دفاع از منافع حیاتی خود از سلاح اتمی بهره برد.

هرچند پیش از این تحلیلگران بر این باور بودند که دولت اوباما در آخرین روزهای عمر خود سیاست عدم استفاده از سلاح اتمی به عنوان نخستین حمله کننده را به شکل قانون درخواهد آورد، چندی پیش نیویورک تایمز اشاره کرد که این موضوع با توجه به مخالفت شدید وزیر دفاع، اشتون کارتر و وزیر امور خارجه جان کری بعید به نظر می رسد.

مخالفان این طرح بر این باور هستند که زرادخانه اتمی آمریکا نه تنها حکم ابزاری بازدارنده در برابر حملات اتمی را دارد، بلکه همچنین در برابر حملات غیر اتمی کشورهایی نظیر روسیه و چین نیز همین نقش را ایفا می کند؛ اما از سوی دیگر، حامیان بر این باور هستند که ارتش ایالات متحده به قدری قوی است که نیازی به ایجاد یک ابر قارچی (کنایه از حمله اتمی) برای بازدارندگی ندارد.

در دفاع از طرح این دو سناتور برای جلوگیری از اختیار رئیس جمهور برای انجام حمله اتمی، وزیر دفاع سابق ایالات متحده در دوران بیل کلینتون «ویلیام پری» بیان کرده است که در طول دوران وزارت خود حتی یک بار هم در موقعیتی قرار نگرفته که تصور آن را به خود راه دهد تا رئیس جمهور آمریکا نیاز به اقدام برای حمله اتمی داشته باشد.

حال باید دید که نتیجه طرح این دو سناتور در کنگره آمریکا چه خواهد بود و آیا ترس از طرز تفکر ترامپ به قدری برای جامعه ایالات متحده اساسی است که دست به یک اصلاح بزرگ در استراتژی های نظامی باقی مانده از دوران جنگ سرد بزند یا خبر.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.