به گزارش شانا به نقل از رویترز یکی از تحلیلگران آمریکایی بازار نفت گفت: با توجه به اینکه تولید نفت عربستان در ماه‌های اخیر افزایش خیره کننده‌ای داشته است، حتی اگر ریاض بخواهد تولید خود را به سطح پیش از تابستان برساند، پیشنهاد این کشور برای تثبیت سطح تولید ایران غیرمنصفانه است.

عربستان چندی پیش اعلام کرده بود که در صورت موافقت ایران با تثبیت سطح عرضه، تولید نفت خود را کاهش خواهد داد.

این تحلیلگر افزود: این یک پیشنهاد بسیار حساب شده است، زیرا عربستان می‌داند که ایران با این پیشنهاد موافقت نمی‌کند؛ ریاض می‌خواهد شکست گفت‌و‌گوها را به گردن ایران و الجزایر بیندازد.

بیجارن شیلدراپ، تحلیلگر بازار کالا در موسسه یی اس بی مارکتز (SEB Markets) نیز گفت: چطور ممکن است ایران چنین پیشنهادی را قبول کند؛ مانند این است که از یک زندانی که مدت طولانی در حبس بوده است پس از آزادی وی بخواهیم بدون علت دوباره به زندان برگردد.

به گفته این تحلیلگر، دست نیافتن به توافق در نشست الجزیره و در پی آن پیش‌بینی افزایش سطح تولید عربستان و ایران به کاهش دوباره قیمت‌های نفت خواهد انجامید.

وجود فضای رقابتی میان ایران و عربستان، رسیدن به هر توافقی را دشوار کرده است.

ایران پیشنهاد عربستان را مبنی بر محدود کردن تولید خود در عوض کاهش عرضه نفت ریاض رد کرده است.

خالد الفاح، وزیر انرژی عربستان گفته است: با اختلاف نظری که میان اعضای اوپک وجود دارد، توافق در نشست مشورتی الجزایر بعید به نظر می‌رسد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز اعلام کرده است: اکنون زمان تصمیم گیری نیست؛ تلاش می‌کنیم در نشست ٣٠ نوامبر که در وین برگزار می‌شود، به توافق برسیم.

اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک عصر امروز (چهارشنبه، هفتم مهر) به منظور برگزاری نشست مشورتی، در حاشیه مجمع بین المللی انرژی گردهم می‌آیند.

تولیدکنندگان عمده نفت جهان از اوایل سال ٢٠١٦ میلادی در اندیشه دستیابی به توافق فریز نفتی بوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.