به گزارش ایرنا، شرکت های هواپیمایی با وجود دریافت نقدی پول بلیت، بدهی های گسترده ای بابت خرید سوخت هواپیما دارند که بر اساس گزارش های اعلام شده، مجموع بدهی ایرلاین ها بابت بهای سوخت به ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال می رسد.

تاکنون طرح های متعددی بابت دریافت بهای سوخت اجرا شده که از جمله آنها، ارجاع پرونده ایرلاین های بدهکار به مراجع قضایی بوده است.
قرار بود طرح فروش سوخت به ایرلاین ها به صورت نقدی و با کارت بانکی از ابتدای شهریورماه امسال اجرا شود که با اعتراض برخی از شرکت های هواپیمایی مواجه شد.
این ایرلاین ها ابتدا ادعا کردند که زیرساخت های فنی در فرودگاه ها برای اجرای این طرح آماده نشده و سپس عدم آمادگی داخلی در شرکت هایشان را دلیل اصلی اعتراض خود اعلام کردند.
پس از اعلام عدم آمادگی ایرلاین ها برای خرید کارتی سوخت هواپیما، مهلتی به شرکت های هواپیمایی داده شد، تا ساختارهای داخلی خود را آماده اجرای این طرح کنند.
به گزارش وزارت نفت، اختر اسماعیلیان مدیر امور مالی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره جزئیات طرح فروش نقدی سوخت به هواپیماها، گفت: براساس آخرین تصمیم های گرفته شده ازسوی مدیران مرتبط در سطح وزارت نفت، شرکت‎های هواپیمایی ملزم به پرداخت بدهی های سنواتی تا پایان شهریورماه امسال بودند که تاکنون تسویه نکرده اند، بنابراین شرکت ملی پخش به عنوان متولی فروش فرآورده، طرح فروش نقدی سوخت را از ابتدای آبان ماه بر اساس تکلیف قانونی خود اجرایی می کند.
وی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اجرای طرح فروش نقدی سوخت را به مدت یک ماه از تاریخ یکم شهریورماه امسال به شرط تسویه بدهی های سنواتی شرکت های هواپیمایی به تعویق انداخت که متاسفانه این شرکت ها به تعهدهای خود عمل نکردند.
مدیر امور مالی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: این شرکت در مقابل خزانه داری کل، تکالیفی دارد و برای پرداخت سهم تعیین شده از سوی دولت به سازمان هدفمندی یارانه ها، پرداخت کرایه حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی فرآورده ها، پرداخت کارمزد به جایگاه داران و نگهداشت انبارهای فرآورده های نفتی ملزم به فروش نقدی فرآورده ها به همه خریداران برای تامین منابع مالی این بخش هاست.
به گفته اسماعیلیان، با توجه به حجم پرداختی ها، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به دستور وزیر نفت از یکم شهریورماه امسال ملزم به فروش نقدی سوخت شده است.
مدیر امور مالی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: زیرساخت های لازم، شرایط نرم افزاری و سخت افزاری برای اجرای طرح فروش نقدی سوخت در همه فرودگاه های کشور ایجاد شده و این موضوع را در نامه ای به سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و ترابری و شرکت های هواپیمایی اعلام کرده و خرید نقدی سوخت از سوی این شرکت‎ها از یکم شهریورماه را خواستار شدیم اما به دلیل آماده نبودن شرکت های هوایی، به تاخیر افتاد.
اسماعیلیان ادامه داد: همان گونه که شرکت های هواپیمایی برای خرید دیگر ملزومات، نیاز به نقدینگی و فروش نقدی بلیط به مردم هستند، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز برای انجام تعهدهای خود باید فرآورده را نقدی به فروش برساند.
وی تاکید کرد: شرکت های هواپیمایی هر چه سریع تر باید به این سمت حرکت کنند تا با مشکل خاصی روبرو نشوند.
اسماعیلیان اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی با توجه به پایبند نبودن به تعهدها در زمینه پرداخت بدهی های سنواتی ملزم به خرید نقدی سوخت هستند و شرکت ملی پخش ناگزیر به اجرای این طرح است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.