به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی، «عباس آخوندی» در هفتاد و هشتمین نشست کمیسیون ایمنی راه های کشور، افزود: آمارهای به دست آمده، فارغ از تصویری که از ایران در عرصه جهانی منتشر می کند، باید قابل مقایسه باشد.

وی با بیان اینکه «هرچه آمار تلفات و مجروحان بالاتر باشد، نرخ بیمه و هزینه مردم بالاتر می رود» اضافه کرد: موسسه های بین المللی با قرار دادن ایران در بین کشورهای جهان سوم، ضرایب و درصدی به آمارهای ارایه شده اضافه می کنند که باعث تحمیل هزینه بزرگی به ملت ایران می شود.
رییس کمیسیون ایمنی راه ها افزود: دستگاه های ذیربط با همکاری پلیس برای واقعی تر شدن آمارهای تلفات و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی تلاش کرده و از روش های غیرقابل قبول نزد مجامع بین المللی نیز پرهیز کنند.

** افتتاح مرحله دوم سامانه های هوشمند ثبت تخلف تا اواسط مهرماه
وزیر راه و شهرسازی همچنین در این نشست به افتتاح مرحله دوم سامانه های هوشمند ثبت تخلف نیز اشاره کرد و گفت: هماهنگی برای محل نصب سامانه ها و نقاط پر تصادف شبکه ها صورت گیرد و همچنین عملیات اجرایی نصب ۶۰۰ دوربین بر اساس برنامه سال دوم طرح پیگیری شود.
وی با بیان اینکه مطالعات پیش و پس از نصب سامانه ها انجام شده است، افزود: میزان اثرگذاری آن ها در کاهش تخلف (به تفکیک محورها) ارزیابی و گزارش محور تهران - قم به صورت نمونه به نشست آینده کمیسیون ارایه شود.
سردار «تقی مهری» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این نشست از کسب رتبه سوم ایران در دوازدهمین کنفرانس بین المللی ارتقای ایمنی، حمل و نقل و پیشگیری از مصدومیت ها خبر داد و قرار شد، از نتایج کنفرانس در ارتقای ایمنی شبکه های حمل و نقل کشور بهره برداری شود.
دوازدهمین کنفرانس بین المللی ارتقای ایمنی حمل و نقل و پیشگیری از مصدومیت ها نیز از 28تا 31 شهریورماه امسال در فنلاند برگزار شد و ایران به دلیل اقدامات پیشگیرانه به رتبه سوم پس از کشورهای سوئد و فنلاند دست یافت.
به گزارش ایرنا، ایران در میان ۱۹ کشور دنیا از نظر تصادفات رانندگی دومین رتبه را دارد؛ همچنین رتبه پنجم را از نظر مرگ و میر ناشی از تصادفات در جان به خود اختصاص داده است.
در حالی که متوسط جهانی مرگ و میر در اثر حوادث رانندگی ۱۴ تا ۱۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است، اما این میزان در ایران ۳۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است که ۲ برابر میانگین جهانی است.
در کشور ما سالیانه بین ۶۵ تا ۷۰ میلیون تخلف رانندگی ثبت می شود که از این میان ۳۰ تا ۳۵ درصد این تخلفات حادثه ساز است، یعنی تخلفاتی که می تواند علت اصلی وقوع حوادث و تبعات پس از آن باشد که حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره تخلف می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.