به گزارش فارس رنه هارون امروز در نشست خبری مدیران اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با اصحاب رسانه با بیان اینکه تحریم‌ها اثرات مخربی بر روی کشورها دارد، اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی نه تنها بر روی اقتصاد کشور هدف (تحریم شده) مؤثر است، بلکه اقتصاد سایر کشورهایی که با آن کشور نیز روابط تجاری دارند، را متأثر می‌سازد.

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به به اینکه حجم تجارت بین ایران و آلمان در سال میلادی گذشته ۲.۵ میلیارد یورو بود، اظهار داشت: فکر می‌کنم در سال آینده میلادی این رقم ۲ برابر شود.

وی با بیان اینکه بزودی آلمان شریک تجاری اول ایران می‌شود و چین را به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران کنار می‌زند، گفت: پیش‌بینی می‌شود با شرایط تجاری بوجود آمده در مدت ۲ تا ۳ سال آینده حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد یورو افزایش یابد.

وی با اشاره به بخش‌هایی که در روابط تجاری ایران و آلمان حائز اهمیت است، گفت: تجارت ماشین آلات، خطوط تولید ماشین آلات صنعتی، خودرو، بخش ساخت و ساز از جمله مواردی است که آلمانی‌ها برای تجارت با ایران به آن توجه دارند.

هارون با اشاره به نظرسنجی انجام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران و آلمان از سرمایه‌گذاران آلمانی گفت: طبق این نظرسنجی ۲۰ درصد از شرکت‌های آلمانی اعلام کرده‌اند که در سال آینده میلادی قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند و ۸۰ درصد دیگر قصد سرمایه‌گذاری در چند سال آینده را در کشور دارند.

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان بیان داشت: بازار بزرگ، نیروی تحصیل‌کرده و منابع طبیعی در این نظرسنجی به عنوان نقاط قوت ایران برای سرمایه‌گذاری عنوان شده است.

وی همچنین پتانسیل رشد بازار ایران، نیروی انسانی خوب، جوان و تحصیل‌کرده و منابع طبیعی ایران را از جمله فرصت‌های پیش‌رو در سرمایه‌گذاری ایران عنوان کرد.

هارون با بیان اینکه به هرحال کشوری که چند سال تحت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار داشته نیازمند اصلاحات است، گفت: سیستم مالیاتی و ساختارهای حقوقی تجارت در ایران باید اصلاح شود.

مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان بیان داشت: موقعیت منطقه خاورمیانه در حال حاضر بغرنج است و این وضعیت برای سرمایه‌گذاران تهدید محسوب می‌شود.

وی به چالش‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران آلمان در ایران اشاره کرد و گفت: کاهش بیکاری و نگه داشتن تورم در همین حد از جمله چالش سرمایه‌گذاران آلمان برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

هارون با بیان اینکه برای برقراری مبادلات تجاری با ایران از سوی بانک‌های آلمانی کوتاهی شده است، گفت: تأمین مالی همچنان پس از برجام با مشکل مواجه است.

مدیرعامل اتاق بازرگاین ایران و آلمان تصریح کرد: البته یک سری از بانک‌های آلمانی معاملات مستقیم با ایران را شروع کرده‌اند و بانک‌های بزرگ‌تر هم هر چه فشار برای سرمایه‌گذاری با ایران بیشتر شود مجبور هستند مبادلات تجاری خود را با ایران شروع کنند.

وی گفت: از طرف ایالات متحده آمریکا دو بانک بزرگ آلمانی یعنی کامرز بانک و دویچه بانک سال گذشته به علت برقراری مبادلات تجاری با ایران جریمه‌های سنگینی را متقبل شدند، اما مطمئن هستیم که اولین بانک بین‌المللی که وارد ایران شود بانک‌های بزرگ دیگر هم خواهند آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.