به گزارش ایرنا حفتر طی هفته جاری در چند پاسخ کتبی به این خبرگزاری اعلام کرد که ارتشش فقط پارلمان لیبی مستقر در شرق را به رسمیت می شناسد؛ نهادی که آن هم دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس را رد کرده است.

لیبی در سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی به هرج و مرج کشیده شد. این کشور طی دو سال گذشته بین دو نهاد رقیب که یکی در طبرق و دیگری در طرابلس مستقر است، تقسیم شده است.
دو طرف به شدت درباره نقش آینده حفتر در اداره کشور اختلاف نظر دارند. نهاد مستقر در شرق٬ حفتر را به عنوان یک رهبر نظامی خبره و قدرتمند می شناسد که می تواند داعش را شکست داده و نظم را به این کشور نفت خیز شمال آفریقا باز گرداند. در غرب که شبه نظامیان اسلامگرا قدرت را در دست دارند، او به عنوان باقیمانده حکومت قذافی و یک دیکتاتور آرمانگرا شناخته می شود.
حفتر در پاسخ٬ به ژنرال هایی که در کشورهای غربی٬ رهبری را به دست گرفته اند و نیز عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر اشاره کرد و آن را نمونه موفقیت آمیز چنین اقدامی دانست . سیسی در سال ۲۰۱۳ محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب و اسلامگرای مصر را به صورت نظامی از قدرت برکنار کرد.
وی افزود: نظامیانی که منتخب مردم هستند٬ در رهبری کشورشان موفقیت قابل توجهی به دست آوردند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد بالاترین مقام را در لیبی به دست آورد٬ اعتراض کرد و گفت که کشورش در وهله نخست به امنیت، ثبات اجتماعی و سیاسی احتیاج دارد و تا زمانی که این شرایط مهیا نشود٬ نمی تواند به این سوال پاسخ دهد.
دولت تحت حمایت سازمان ملل توسط شورای ریاستی به سرپرستی فایز السراج که یک تکنوکرات مستقل است٬ رهبری می شود.
پس از آن که پارلمان لیبی کابینه پیشنهادی وی را در ماه آگوست (مرداد/شهریور) رد کرد، قرار شد کابینه جدیدی معرفی شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
مصر از حفتر که او نیز مانند سیسی بخش عظیمی از مشکلات کشور را به گردن اخوان المسلمین انداخته، حمایت کرده است. حفتر می گوید طرابلس را گروه های تبهکار مسلح تصرف کرده اند. او این گروه ها را عامل بی نظمی و گسترش گروه های شبه نظامی افراط گرا می داند.
حفتر همچنین مارتین کوبلر فرستاده سازمان ملل در امور لیبی را به 'مداخله' در امور لیبی متهم کرده است. این اتهام زمانی مطرح شد که گزارش هایی درباره تلاش وی برای میانجی گری بین حفتر و سراج برای تشکیل ارتش واحد لیبی منتشر شد.
هم نیروهای حفتر و هم نیروهای وفادار به دولت تحت حمایت سازمان ملل٬ در حال نبرد با تروریست های داعش و دیگر گروه های افراط گرا هستند. شبه نظامیان مصراته در غرب لیبی موفق شده اند تروریست های داعش را از بخش عظیمی از شهر سرت بیرون برانند.
با این حال نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که این پیروزی علیه داعش بار دیگر درگیری میان شرق و غرب را تجدید کند.
چندی پیش در ماه میلادی جاری نیروهای حفتر شبه نظامیان مصراته را به حمله هوایی و کشتار دست کم 6 زن و یک کودک نزدیک سرت متهم کردند؛ مصراته ای ها این اتهام را رد کرده اند.
نیروهای حفتر اخیرا کنترل پایانه های نفتی مهم لیبی را از یک گروه شبه نظامی حامی دولت تحت حمایت سازمان ملل پس گرفتند؛ اقدامی که اعتراض غرب را به همراه داشت. آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس از حفتر خواستند که نیروهایش را از این پایانه ها بیرون ببرد. آن ها ضمن هشدار درباره هرگونه 'صادرات غیرقانونی نفت' تاکید کردند که دولت طرابلس تنها متولی این منابع است.
صادرات نفت از پایانه راس لانوف آغاز شده و حفتر در مصاحبه ای اعلام کرد که اداره این پایانه ها را به شرکت ملی نفت واگذار کرده است. درآمدهای نفتی به بانک مرکزی که تحت کنترل طرابلس است واریز می شود. حفتر همچنین اعلام کرده است که قصد ندارد از مناطق نفت خیز خارج شود.
وی دلیل این تصمیمش را حفاظت از میدان ها و بندرهای نفتی اعلام کرد.
وی همچنین از سازمان ملل خواست تا تحریم تسلیحاتی علیه لیبی را لغو و در مین زدایی مناطقی که تحت اشغال داعش بودند و نیروهایش آن را آزاد کرده اند٬ کمک کند. وی همچنین روند قاچاق انسان به اروپا را دلیل ضعف دولت طرابلس دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.