به گزارش فارس، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح نخستین مجتمع دامپروری گاو نژاد سیمنتال در آبیک قزوین گفت: تا پیش از این، طی سی و چند سال اخیر گوشت دام سنگین ما فقط از نژاد گاو هلشتاین تأمین می‌شد، ولی با پیگیری‌ها و بررسی‌های کارشناسان خبره موفق شدیم، این نژاد سیمنتال را وارد کشور کنیم.

وی در مورد مزایای نژاد گاوی سیمنتال نسبت به سایر نژادهای رایج گفت: هزینه نگهداری و خوراک این نژاد برای پروار شدن به مراتب پایین‌تر است، به طوری که گوساله سیمنتال در عرض ۱۲ ماه به وزن ۶۰۰ کیلوگرم رسیده، اما در نژادهای دیگر حداقل ۱۸ ماه زمان نیاز است.

حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم به اهمیت توجه به استفاده از نژادهای مناسب گاو برای تولید شیر و گوشت اشاره کرد و گفت: این نوع گاو در دوره زندگی می‌تواند ۵ گوساله به دنیا آورد، در حالی که در مورد گاوهای دیگر این رقم ۲ راس است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا طی چند سال گذشته اقدامی برای تغییر نژاد گاو شیری در کشور انجام نشده، گفت: در ابتدای انقلاب بیشتر به دنبال شیر بیشتر بودیم که نژاد هلشتاین بسیار مفید به نظر می‌رسید، اما با بررسی‌های صورت گرفته اکنون نژادی انتخاب شده که هم در حوزه گوشت و هم در حوزه شیر بازدهی خوبی را دارد.

وی اظهار امیدواری کرد، تا نژاد گاو سمینتال به مرور در کشور توسعه یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.