به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان پس از گزارش کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش ها در مورد اولویتها و راهبردهای مجلس دهم، گفت: گزارش خوبی از اولویت ها و راهبرها ارائه دادن هر چند از رئیس مجلس گلایه داریم که ما پیشنهادی داده بودیم و حتی قرار نبود افرادی از اصلاح طلب ها در مرکز استفاده شوند. حالا این گلایه نیست چون بحث اصل موضوع است.

لاریجانی در پاسخ به کواکبیان گفت: خود آقایانی که در مرکز هستند خارج از این مسائل کار میکند ما با مارک که نمیتوانیم کار کنیم. محتوا را بحث کنید.

این عضو فراکسیون امید گفت که «بله اما همیشه چرا یک طرف غش میکنیم.» که لاریجانی در پاسخ به او گفت:شما مراقب باشید که پشت میکرفون غش نکنید.

کواکبیان در ادامه گفت: زنگ انشاء گذشته است، زنگ حساب است، این گزارش یک انشا نویسی خوب بود اما اینکه ما بیاییم راهکارها عملیاتی که مثلا سال اول مرکز پژوهش ها بگوید این سه تا قانون به صورت مشخص، این الفاظ دردی را دوا میکند. ۴ ماه از مجلس هم گذشت ما ببینیم که چه طرح هایی به درد مردم میخورد، این مردم به خانه ملت دل بستند، برای ااین ها ما باید نسخه شفا بخش ملموس ارائه دهیم.

وی افزود: نکته بعدی باز هم باید بگویم که ما قانون کم نداریم، بحث نظارت مجلس کم رنگ است،‌حتی در بحث بودجه چه اشکالی دارد تغییر کند، بحث بودجه دولت،‌ سازما نهای دولتی با چند مرکزی که مرتزق از دولت هستند اما به هیچ جا پاسخگو نیستند،‌جدا شود. یک زمانی فیش های نجومی بود،‌امروز هم املاک نجومی مجلس چه راهکاری میخواهد ارائه دهد. در مورد توسعه ششم باید بگویم که سه هفته بعد از اینکه کمیسیون تلفیق شکل گرفت باید تصویب و کار کنند، کمیسیون تلفیق چرا آهسته کار میکند،‌من توهم توطئه ندارم اما ظاهرا میخواهند یک سال دیگر کشور بی برنامه بماند.

کواکبیان با اشاره به جایگاه مجلس گفت: نکته بعد بی توجهی به جایگاه مجلس است،‌چه توصیه هایی باید داد که این امامزاده حرمتش را در سطح نظام حفظ کند. مسئله بعدی توجه به توسعه سیاسی در این اولویت ها است. بحث نظام حزبی انتخاباتی ،‌تقویت احزاب من واقعا در کجای این گزارش بود. به این موضوع در حد سه پاراگراف اشاره شد. مسئله فرهنگی چه شد؟ من حتی پیشنهاد به ایجاد تلوزیزون خصوصی دادم اما متاسفانه کاری نشد.

*قاضی پور: در دوره احمدی نژاد 153 میلیارد دلار واردات انجام شد، این کجای گزارش است؟

نادرقاضی پور بعد از کواکبیان فرصت یافت و گفت: مرکز پژوهش ها باید مغز متفکر مجلس باشد.با تغییر آیین نامه جدید از نظرات مرکز استفاده نمیشود. در این گزارش در حوزه اقتصادی ۹ بند، زیر بنایی ۷، سیاسی ۵ بند و... که این نشان میدهد از لایحه دولت تبعیت کردند نه از سیاست های کلی رهبری. مقام رهبری اقتصاد را اولویت داده است و مرکز هم توجه کرده است. ولی فرهنگی را رهبری اولویت هفتم گذاشته و مرکز اولویت سوم قرار داده است.

وی افزود: آقای جلالی در حوزه کسب و کار از ۱۸۹ ما را ۱۱۸ تصویب کردید اما واقعیت این نیست.در اقتصاد آزاد ما رتبه از بین ۱۷۰ نفر کشور، ۱۷۳ گفتید ما مگر کشور کمونیستی هستیم که این جایگاه را به کشور دادید. پورشه تولید آلمان در ایران بیش از آلمان است این نشان دهند اقتصاد آزاد نیست. با این آمار مملکت را زیر سئوال نبریم.آیا شما مثل بعضی ها با آمار بازی میکنید؟

ْقاضی پور خطاب به جلالی گفت:شما و همکاران شریفتان پیگیری این بودند که برای افراد خاص قانون خاص نوشتید. پول ۷۰ و ۸۰ میلیون جمعیت ایران را به صاحبان کارخانه ها بخشش کردیم.آیا تا حالا مرکز کاری برای مردم عزیز و روستاییان انجام داده ، مسکن اجتماعی کارگران کجاست؟

وی افزود: در بعد سیاسی خوابیدیم صبح دیدیم که طالبان اکثر افغانستان را گرفت، داعش به میدان آمد،‌این در گزارش شما کجاست؟پیش بینی شما کجا بود؟در مورد امنیت داخلی و خارجی چقدر به این بحث پرداختید؟ در مورد حقوق های نجومی همه کارشناسان شما در جریان بوددند چرا گزارش مفصل ندادید؟ چرا با وارادات ماشین های لوکس مقابله نکردید؟

این نماینده مجلس دهم در مورد دوران احمدی نژاد گفت: در دوره احمدی ن‍ژاد طبق آمار رسمی بیش از ۵۱۳ میلیارد دلار واردات انجام شده است این از نظرعددی ۴۹ درصد واردات تاریخ کل ایران است، این را کجای گزارش آوردید؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند بیشتر این ۵۱۳ میلیاردی ما به ازای واقعی ندارد. اما در مورد شرکت های دولتی، چرا علیه عملکرد طرح سلامت گزارش کامل نگفتید؟ که این طرح مصارفش بیش از فایده است.کارشناساسن حضرت عالی با طرح های ما برای اخذ طلب کارگران از دولت مخالفت کردند. باید بدانیم که مناطق آزاد فعلا سود ده نیستند.

*قربانی: برخی از گزارش های مرکز تحت تأثیر جریان‌های خاص است

محمد حسین قربانی در رابطه با گزارش مرکز پژوهش ها گفت:استناد کردن به گزارش ها نمیتواند وظیفه ذاتی و کافی مرکز باشد. آنچه ما از این مرکز انتظار داریم، این است که گزارش مرکز به موقع و به روز باشد نه اینکه فقط روزی که طرح ها در مجلس مطرح میشود ما یک سری گزراش های سریع روی میز نمایندگان داشته باشیم،‌انتظار این است که سامانه ای ایجاد شود این ارتباط تنگاتگ بین مرکز و نمایندگان ایجاد شود.

وی تأکید کرد: گزارش ها به جای اینکه چاپی باشد و هزینه های مالی بسیاری تحمیل کند، به صورت فایل در دسترس قرار گیرد.مرکز به صورت مستقل عمل کند و گزارش های کارشناسی و مبتنی بر گزارش میدانی باشد،‌بعضا مشاهده میشود برخی از گزارشها ها تحت تاثیر برخی از نهاد و جریان های خاصی مجلس انجام میشود. باید درمرکز بحث تلفیق تجربه و دانش مورد توجه قرار گیرد. ما خوشحالیم بسیاری مواردی که جلالی اشاره کردند معضلات عمده کشور هستند از ۲۰۰ قانوین که در مجلس نهم انجام شد۵۵ قانون جدید بود اما اآنچه ما انتظار داریم، اولویت بندی مجلس است. بر کسی پوشیده نیست که بحث اشتغال و معیشت جز اولویت های مجلس است که در گزارش آمده است. ما انتظار داریم در بحث رکود و اقتصاد مقاومتی گام موثر برداریم.

وی با اشاره به بحث قاچاق گفت: کنترل قاچاق ،‌متاسفانه ۱۵ میلیارد تومان بحث قاچاق است که اسیب جدی بر تولید زده است، که اگر صحبت رهبری را توجه کنیم میتوانیم در این زمینه گام موثری برداریم.

*تشکر کوهکن از ناطق نوری

محسن کوهکن آخرین نماینده ای بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از ریاست مجلس چهارم ناطق نوری که احساس کردند مجلس نیاز است که بحث پژوهشی نیاز دارد تشکر کنم. و همجنین اولین رئیس این مرکز آقای محمد جواد لاریجانی تشکر میکنم. وقتی شما این گزارش را میخواندید دیدم که همه دارند گوش میدهند، چون همه با این موضوعات درگیر هستند.آقای جلالی باید توجه کنند که مسائل پژوهشی به هیچ عنوان با مسائل سیاسی مخلوط نشود.

وی افزود: من سئوالم از شما این است که آیا دست ما برای اینکه ما تحقیقات را به شما پیشنهاد دادیم بسته است؟ ای کاش میگفتید که ما نمایندگان چند سفارش به شما داده ایم؟ما معمولا آسان ترین کار که نقد است انتخاب میکنیم، شما دو ماه دیگر بیایید به ما بگویید چند نماینده بعد از این جلسه نظر کارشناسی به شما گفته یا پیشنهادی داده است.

کوهکن از نمایندگان مجلس درخواست کرد که «خواهشم این است که آقای جلالی توجه کنید،‌شما ایراداتی را گفتید که بخش عمده آن را جاهای دیگر هم گفتند ما خواهشم این است که دوستان مرکز یک مقداری عمق کار را بیشتر کنند،‌ در بحث فساد بانکی سالیان است که مطلب نوشته میشود همیشه همه راه ها به رم ختم میشود و بحث نظارت مطرح میشود اما آیا تا به حالا به این فکر کرده ایم که چرا تقاضا از منابع بانکی در کشور ما بالا است؟ من هرچه بررسی کردم نفهمیدم که چرا برای سرمایه گذار میگویم ۲۰ درصد برای خودت و ۸۰ درصد بانک. این اتفاق یعنی فسادهای بانکی مانند ۳ هزار میلیارد تومانی.چرا مرکز پژوهش ها نباید کاری انجام دهد که اگر سرمایه گذار از منابع خودش بیشتر استفاده کرد او را با وام زودتر یا سود کمتر تشویق کنیم.»

این نماینده مجلس دهم میگوید:«ما در کشور حرف زیاد میزنیم،‌در مرحله پژوهش و حرف راحت پیش میرویم اما این چرا به مرحله عمل نمیرسد؟ دوستان این نمیشود که مرکزی داریم که هم باید فقط انتقاد کنیم و چیزی هم خودمان پیشنهاد ندهیم.

با اتمام نظر نمایندگان نوبت به کاظم جلالی برای پاسخگویی رسید.

*جلالی: انتخاب شورای مرکزی به من ربطی ندارد

کاظم جلالی با بیان این جمله که اگر در مرکز پژوهش ها کسی واقعا جهت گیری سیاسی سراغ دارد به ما تذکر دهید، به انتقاد کواکبیان پاسخ داد و گفت: من از دوستان خواهش کرده ام که ناظر کیفی گزارش ها، شماها باشید. یکی از ایرادهایی که ما داریم بنده خودم هم چهار دوره نماینده شهرستان بودم،‌شاید به دلیل این گرفتاری ها فرصت خواندن کم باشد البته ما تلاش کردیم با روش های جدید تر همچون پیامک مشکل را حل کنیم.

وی افزود: اما در مورد جناح گرایی باید بگویم این گونه نیست الان شورای پژوهشی مرکز پژوهش ها که اصلی ترین رکن است هفته آینده انتخابات دارند و هیئت رئیسه محترم هم انتخاب میکند و ربطی به بنده ندارد. دوستان همکار من و معاونین من خودشان میدانند یکی از نقاط قوت مرکز این است که به هیچ وجه در مباحث پژوهشی مدیریتی وارد نمیشویم،‌ به همین دلیل است که یک روز ما در دولت آقای احمدی نژاد اعلام کردیم که رشد کشور منفی سه و نیم است و همین دوستانی که در این دولت هستند و شما ها ما را تشویق کردید که باریکلا ، خوب گفتید.

رئیس مرکز پژوهش ها معتقد است:«امروز میگوییم رشد اقتصادی کشور منفی ۴ دهم درصد بوده، این دوستان یکم مقدار ناراحت میشوند و آنهایی که قبلا ناراحت میشدند الان خوشحال میشوند،‌ما چه کار کنیم؟ این دیگر نگاه های ما است که در چه جبهه ای باشیم،‌مشکل پژوهش نیست. من انکار نمیکنم اگر در جایی از گزارش ایرادی بود دوستان بخوانند و اعلام کنند ما استقبال میکنیم اما در این مدت که در مرکز بودم کم به من رسیده است که دوستان ایرادات را اصلاح کنند.»

این نماینده مجلس دهم با اشاره به این موضوع که به نقد در مورد نبود بحث فرهنگ و سیاست در گزارشش، گفت: اگر خوانده بودید این بحث ها در گزارش هست. در مورد رسیدن گزارش ها اینکه به موقع به مجلس برسید، امروز قرار شد با دوستان فناوری صحبت کنیم که گزارش را آنلاین خدمتتان بفرستیم. الان ما به شما ایمیل داده ایم و متاسفانه در مجلس دهم ۱۱ نفر فقط از سیستم ایمیلی استفاده میکنند و در مجلس قبل هم خودمان را کشتیم این عدد به ۶۰ تا ۸۰ نفر رسید.

وی افزود: دوستانی که به ما نقدی میکنید یا فرمایشات اصلاحی میگید که فرمایشات شما و آقای کواکبیان که دوست ارجمند هستند،‌روی چشمان من قرار دارد. اما کل بودجه مرکز پژوهش ها نوشتید، ۲۹ میلیارد تومان است. من الان جوابگوی پژوهشگران خودم در ماه شهریور نیستم که شما ۲۹ میلیارد بدهیم که در ْآخر ۴۰درصد بودجه محقق شود، میشود ۱۴ میلیارد تومان که با توجه به حجم انتظارات جوابگو نیست. من از دوستان میخواهم که سال دیگر سر فصل ها را به نحو دیگر ببینند، ما الان در مضیقه شدید مالی هستیم.

جلالی خطاب به قاضی پور گفت: مثلا در طرح سلامت به آقای قاضی پور بگویم یکی از جاهایی که خوب کار کرد که مرکز است که حتی رئیس جمهور بعد از گرزارش ما تدبیر ویژه ای برای این طرح اندیشیدند. آقای کوهکن گفتند که بین ما باید تعامل وجود داشته باشد،‌ما شورای راهبردی تشکیل میدهیم که انشاءاله دوستان بتوانند به ما کمک کنند.

رئیس مرکز پژوهش ها نیز ضمن تشکر از حجت الاسلام ناطق نوری به عنوان مبدع مرکز پژوهش ها و همچنین محمد جواد لاریجانی به عنوان اولین رئیس این مرکز، تشکر کرد و گفت: تعداد نیروهای ما حداقل است و مجموعا با ۱۰۰ پژوهشگر کار را انجام میدهیم البته تلاش میکنیم که سفارش بیرون بدهیم و انشاءاله بتوانیم از خجالت نمایندگان در بیاییم.

لاریجانی نیز در پایان این بحث گفت: این استراتژی که در مورد مرکز نوشته شده است،‌کار خوبی است.این نکته آقای کواکبیان گفتند که اولویت هر کمسیسون مشخص شود در این استراتژی اولویت ها آمده است. اگر کمیسیون ها پیشنهادی داشتند میتوانیم اصلاح کنیم و اگر همچنین کمیسیون ها کمکی در این زمین ها بخواهند، مرکز پژوهش ها حتما کمک خواهند کرد. اما بدانیم که یک مجموعه دیدن این حرکت ها میتواند منتج به شرایط جدید شود. ‌حتما این ملاحظه که دولت لایحه را مقدم بدارد و به موقع بدهد را کمیسیون ها باید پیگیری کنند. تحلیلی که در مورد شرایط اقتصادی ارائه کردند واقع بینانه است و باید با این مختصات راه حل هایی را فراهم کرد،

امیدوارم گزارش برای کمیسیون ها مفید باشد و اعتنای نمایندگان به این استراتژی میتواند مجلس را فرآیند خوبی برخوردار کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.