به گزارش انتخاب مردم اصفهان در حال عبور و مرور از روی رودخانه زاینده‌رود هستند و هر شب در این محل دیدار و با یکدیگر معاشرت می‌کنند. در یک شب چهارشنبه دلپذیر در ایران هستم. در این پل بزرگ باستانی و زیبا با صدایی روح‌نواز از شاعران و خوانندگان محلی که در فضا طنین‌انداز شده است، گویی به صدها سال پیش سفر می‌کنید. در امتداد پل بوی ذرت تازه کبابی و خوش‌بو در هوا پیچیده است و جوانان مسابقه والیبالی را ترتیب دادند و از من برای شرکت در آن دعوت کردند.

مردان و زنان پیر و جوان، با یکدیگر دیدار می‌کنند، و به قدم زدن در هوای خوب و لذت بردن از پیک‌نیک در پارکی که در نزدیکی است، می‌پردازند. این فضای آرام و امن بسیار مورد توجه من قرار گرفت و ابداً آن چیزی نبود که من از سومین شهر بزرگ ایران انتظار داشتم. البته یک دلیل خوب برای آن وجود دارد. پیش از این، برای سال‌های طولانی روابط میان اروپا و ایران تضعیف شده بود و گردشگران خارجی از سفر به ایران استقبال نمی‌کردند اما با انتخاب یک رئیس‌جمهور جدید و برطرف کردن تحریم‌های اقتصادی، ایران آماده ساختن پل ارتباطی با غرب است.

شما در ایران احتمالاً بسیاری از زنان را با بینی پانسمان شده در حال راه رفتن خواهید دید، چرا که ایران پایتخت جراحی بینی در جهان است. جامعه به قدری آرام است که من در طول سه روز به سختی یک افسر پلیس در آنجا دیدم. ایران دارای جمعیتی جوان است (نیمی از جمعیت زیر ۳۰ سال هستند) و به همین دلیل بسیاری از رسانه‌های اجتماعی درست مثل جهان غرب بسیار پررونق است.

در کمال تعجب و بر خلاف تبلیغات، ایران کشوری فوق‌العاده دوست‌داشتنی است. کشوری که من دیدم بسیار متفاوت از آن چیزی بود که برای مدت طولانی بود از سوی دشمنان آن در غرب تبلیغ می‌شد. من ایران را کشوری طبیعی، آرام و دوستانه مشاهده کردم. درهای ایران در سال‌های اخیر بر روی گردشگران خارجی بسته بوده و بسیاری از گنجینه‌های باورنکردنی آن به‌ندرت توسط مسافران غربی دیده‌شده است. اصفهان، به‌عنوان یکی از بهترین شهرها در جهان اسلام است. آن‌ها در همین ارتباط یک ضرب‌المثل فارسی دارند که می‌گوید: اصفهان نصف جهان است.

به‌جز پل خواجوی چشم‌نواز و زیبا، میدان امام اصفهان شهرتی جهانی دارد و در جهان سومین میدان بزرگ پس از میدان تیان آن من پکن و میدان سرخ مسکو است. بازار اصفهان نیز همواره موجب شگفتی جهانگردان است. سر در و داخل دیوارهای آن تزیینات بسیار زیبایی دارد که آن را از هر بازاری در جهان متمایز می‌کند. فروشندگان ظروف و بازرگانان ادویه سرگرم چانه زدن با مشتریان خود هستند و مشتری‌ها گاهی اوقات تا حدود نیمی از قیمت کالا را به‌عنوان تخفیف از فروشنده می‌گیرند. گردشگران می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز در ایران استفاده کنند (البته کارت‌های اعتباری خارجی کار نمی‌کند) اما اگر قصد خرید یک یا دو فرش دارید، نیازمند آن هستید که پول نقد به اندازه کافی همراه داشته باشید. برخلاف تصور رایج، مردم ایران با روی باز از خارجی‌ها استقبال می‌کنند. بیشتر آن‌ها با لبخند آماده عکس گرفتن هستند. کسانی که با من مواجه شدند همگی برخوردی گرم و صمیمی داشتند و از دیدن یک چهره خارجی بسیار خوشحال می‌شدند و سعی می‌کردند از زبان انگلیسی برای ارتباط با من استفاده کنند. سیستم سنتی بازار، با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال، به نحوی طراحی شده که برای یک استراحت کوتاه بسیار دلپذیر و خنک است. در طول روز تابستان دما ۳۵ درجه است. همچنین در اطراف بازار مناظر زیبا و باور نکردنی در گوشه و کنار وجود دارد که این محل را بیش از پیش منحصر به فرد می‌کند. زیبایی رؤیایی و مسحورکننده کاشی‌های آبی مساجد امام و شیخ لطف‌الله اصفهان مشهور است و یکی دیگر از مناطق دیدنی اصفهان می‌باشد.

در پایان یک روز طولانی ما به هتل پنج ستاره‌مان برگشتیم، جایی که من از طریق اینترنت به تماشای مسابقه تنیس موردعلاقه‌ام نشستم. برای شام کباب خوردیم. صبح روز بعد من با هواپیما به تهران رفتم، پایتختی که ۱۶ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. در نزدیکی این شهر شما از پنجره هواپیما یک کلان‌شهر وسیع را مشاهده خواهید کرد. سعی کنید از پنجره هواپیما کوه دماوند که یک آتش‌فشان در نزدیکی تهران است و بلندترین قله ایران نیز می‌باشد را پیدا کنید و لذت تماشای آن را از دست ندهید. همچون اصفهان، تهران نیز دارای آثار تاریخی رؤیایی (کاخ گلستان)، بازارهای زیبا (بازار بزرگ تجریش) و مکان‌های بسیار عالی برای غذا خوردن مانند منطقه توریستی فرحزاد است. این مکان به دور از آن همهمه، مانند روستای دربند، برای کوهنوردان و اسکی‌بازان منطقه مناسبی است. فضاهای باز مجتمع‌های کاخ شاه، سعدآباد و نیاوران نیز بسیار جالب‌توجه هستند. اما این ایران مدرن با تمام شکوهش، بسیار پر هرج‌ومرج است و ترافیکی سنگین بر خیابان‌های آن غالب است.

موزه جواهرات در بانک مرکزی است که باید ببینید. مجموعه‌ای بزرگ از سنگ‌های قیمتی و جواهرات که در دنیا کم‌نظیر است. برج آزادی بنایی عظیم‌الجثه است که برای یک عکس می‌توانید در کنار آن توقف کنید. بالا رفتن از برج میلاد که ششمین برج بلند در جهان است نیز بسیار جذاب خواهد بود. جالب است که بگویم کارلوس کیروش مربی سابق منچستریونایتد که در حال حاضر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است در هتلی بود که من برای مدتی در آن ساکن بودم. من از تورلیدرها اطلاعات جالبی در مورد مناطق دیگر ایران نیز گرفتم که باعث شد برای سفری دوباره به این کشور برنامه‌ریزی کنم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.