به گزارش مهر، حسن صالحی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه براساس توافقات صورت گرفته با سازمان محیط زیست ۱۰ مرکز مداربسته تولید تیلاپیا در بافق استان یزد ایجاد می‌شود و تولید خواهند داشت، اظهارداشت: ماهیانی که در این مکان تولید می‌شود تک جنسی بوده و ماهیتی متفاوت با مهاجم زیلی دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اینکه این تولید در محلی مداربسته انجام می‌شود امکان ورود تیلاپیا به آب‌های کشور وجود ندارد و در صورتی که وارد شود با توجه به ماهیت آن در دمای زیر ۱۰ درجه از بین می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: براساس گزارشاتی که به دست ما رسیده ماهی تیلاپیای زیلی از اول وارد آب‌های استان خوزستان و حتی مزارع پرورش ماهی کشاورزان شده و برای آنان نگرانی‌هایی بابت از بین رفتن گونه‌های محلی ایجاد کرده است.

صالحی با بیان اینکه این نوع از ماهی تیلاپیا فضا را برای گونه‌های محلی تنگ کرده و آنها را تهدید می‌کند، گفت:این ماهی از عراق به ایران آمده و احتمالا مبدا اولیه آن ترکیه یا سوریه بوده است.

معاون وزیرجهادکشاوزی با اشاره به اینکه این ماهی که از رودخانه‌ها وارد مزارع کشور شده تهدیدی برای تولیدات کشاورزان است، اضافه کرد: ما در این خصوص گزارش جامعی در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده‌ایم واین سازمان باید برای صیانت از حقوق کشاورزان اقدامات لازم را انجام دهد.

کاهش تعرفه صادرات به روسیه

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق‌نامه صادرات آبزیان به روسیه، آخرین وضعیت بازار صادراتی ما به این کشور به کجا رسیده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار تن انواع آبزیان به روسیه صادر کرده‌ایم که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است، این رقم به ۵ هزار تن برسد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: تعرفه ورود آبزیان ایران به روسیه ۱۹ درصد بود که با رایزنی‌های انجام شده به ۳.۵ درصد کاهش پیدا کرده است که می‌تواند تأثیر مثبتی برای صادرات این محصول باشد.

به گفته صالحی، سال گذشته ۱۹ شرکت ایرانی فرآوری در حوزه آبزیان مجوز صادرات به روسیه داشته‌اند که امسال قرار است به تعداد این شرکت‌ها افزوده شود.

صادرات ۳۲ هزار و ۸۲۴ تن محصولات شیلاتی

صالحی همچنین با بیان اینکه در پنج ماهه امسال ۳۲ هزار و ۸۲۴ تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش ۹۵ میلیون دلار از کشور صادر شده است، اظهار داشت: این میزان صادرات پنج ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۶ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۴۰۰ کیلوگرم خاویار از کشور صادر شده است، افزود: این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد افزایش دارد.

رئیس سازمان شیلات همچنین افزود: نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزی پروری، صنایع وابسته و همایش‌های توسعه بازار و سرمایه گذاری در شیلات؛ ۱۰ تا ۱۲ مهرماه با حضور ۸۰ شرکت داخلی و ۱۵ شرکت خارجی از کشورهای نروژ، آمریکا، کره جنوبی، فرانسه، هلند، ایتالیا و چین در برج میلاد برگزار می‌شود.

به گفته صالحی در این نمایشگاه، ۴ همایش علمی و آموزشی در زمینه توسعه و بازاریابی آبزیان با فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان خاویاری و صید و صیادی با تاکید بر ماهیان سردسیری برگزار می‌شود.

معاون وزیرجهاد کشاورزی افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی از محل آبزی پروری و صیادی تولید شود که بخشی از آن به ارزش ۳۸۰ میلیون دلار صادر خواهد شد.

این مقام مسئول درباره کشورهایی که پس از برجام اقدام به همکاری با ایران در بخش شیلاتی کرده‌اند، گفت: کشورهای نروژ، فرانسه، چین پس ازبرجام با ایران همکاری‌های خود را شروع و در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند ضمن اینکه طی این مدت مذاکراتی با کشورهای کانادا، انگلستان، آمریکا و تایلند صورت گرفته که هنوز به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.