به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، این درخواست در حالی مطرح شده که کمتر از دو ماه قبل پارلمان خالد العبیدی، وزیر دفاع و هوشیار زیباری، وزیر دارایی این کشور را در مورد پرونده‌های فساد و سوءمدیریت استیضاح کرده و به اتفاق آراء تصمیم به برکناری آنها از سمت‌هایشان گرفت.

۶۵ نماینده درخواست استیضاح ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه را امضا کرده‌اند. وی یکی از رهبران ائتلاف ملی شیعه است که در طول دو سال گذشته با انتقادهای گسترده‌ای به ویژه از سوی رهبران اهل تسنن عراق مواجه بوده است.

جمال کوجر، از نمایندگان پارلمان عراق در گفتگو با آناتولی گفت: امروز امضاهای تمامی نمایندگان جمع‌آوری شده و این نخستین اقدام مقدماتی برای استیضاح وزیر خارجه در پارلمان است.

طبق اصول پارلمان عراق استیضاح هر یک از مسئولان اجرایی دولت نیازمند ارائه درخواست بیش از ۵۰ نماینده پارلمان در این خصوص است.

کوجر افزود: امضاها به ریاست پارلمان و یا معاونش ارائه خواهد شود و همراه با آن سوال‌های ویژه استیضاح نیز ارسال می‌شود، سپس ریاست پارلمان تاریخی را برای استیضاح تعیین خواهد کرد.

در سال جاری میلادی شش وزیر کابینه حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق شامل وزرای نفت، آموزش عالی، منابع آبی، صنعت و معدن، مسکن و آبادانی و وزیر کشور استعفا کردند، همچنین وزرای دفاع و دارایی عراق از سمت‌هایشان برکنار شدند. العبادی حدود یک ماه پیش توانست پنج وزیر جدید را به کابینه معرفی کندو طی چند روز نیز اسامی سه وزیر دیگر از جمله وزیر دارایی، و وزیر کشور را ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، کاظم الصیادی، رئیس فراکسیون ائتلاف ملی به رهبری ایاد علاوی از جمع‌آوری امضای ۷۲ نماینده برای استیضاح قاسم الفهداوی، وزیر برق در پارلمان خبر داد.

یکی دیگر از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت: استیضاح درباره پرونده‌های فساد و اهمال در اداره وزارتخانه و درخواست به ریاست پارلمان تحویل داده خواهد شد.

طبق قانون اساسی و قوانین داخلی پارلمان، وزیر با رای اکثریت اعضای پارلمان یعنی حداقل ۵۱ نمانده برکنار خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.