به گزارش مهر، آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سخنان خود در این دور از گفت‌وگوهای بین دینی گفت: آغاز گفت‌وگو و ارتباط مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدکس روسیه به سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد و قدمتی ۲۰ ساله دارد. این همکاری با ملاقات و دیدار اینجانب که در آن زمان ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به عهده داشتم با کشیش فئوفان، در تهران صورت پذیرفت و پس از آن در دیدار با متروپلیتن کریل، این ارتباطات پایه‌گذاری شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به خلاصه‌ای از گفت‌وگوهای هر دوره افزود: با دقت در پیشینه این نشست‌های مشترک، می‌توان به روشنی دریافت که ارتباطاتی که بین دو طرف ایجاد و تداوم یافت همیشه صمیمانه و توأم با احترام متقابل بوده و شرکت فعال جامعه مسیحیان ایران در این گفت‌وگوها قابل توجه است.

آیت‌الله تسخیری ادامه داد: طی گردهمایی مشترک فی مابین نمایندگان مسلمان و مسیحی، شرکت‌کنندگان به نکات مشترک جدیدی دست یافتند و زمینه‌های همکاری بیشتر را در رسیدن به صلح و عدالت جهانی شناسائی کردند. این گفت‌وگوها موجب شد تا شناخت عمیق‌تر و روابط معنوی طرفین گسترش یابد و زمینه‌های گسترده تفاهم و همکاری پیرامون مسائل جاری مهم جهان حاصل شود. شرکت‌کنندگان از نگرش‌های متفاوت همدیگر نسبت به موضوعات مختلف مطلع شدند و امکان همکاری، همدلی و هم‌صدایی در موضوعات دیگر را شناسایی کردند.

عضو مجلس شورای خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید پذیرفت که مسیحیان و مسلمانان مسئولیتی مشترک برای کمک به تدوین بهترین تئوری و مبانی اعتقادی و اخلاقی برای همزیستی بین پیروان ادیان و تحقق صلح و عدالت بر دوش دارند. با توجه به وضعیت تأسف‌بار امروز جهان و خشونت‌های رایج به ویژه در خاورمیانه، شرق آسیا و برخی دیگر از نقاط جهان نگرانی‌های مشترکی داریم؛ عواقب این مسائل دامن‌گیر همه انسان‌ها خواهد شد؛ بنابراین باید به طور مشترک به رفع آنها بپردازیم.

در ادامه برگزاری این نشست نیز مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، گفت: ما و کلیسای ارتدوکس، مبانی و نقطه نظرات مشترک داریم و تعاملات در سال‌های گذشته بسیار خوب بوده و در حال توسعه است و بهترین شاهد این مدعا، ۲۰ سال گفت‌وگو در حوزه ادیان است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز فرهنگ‌های بیگانه، اخلاق را مورد تهدید قرار می‌دهند و هر دو کشور از سوی وهابیت در معرض خطر هستند. منافع مشترک فرهنگی، دینی و علمی بین ما نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولین است که این مهم پس از دیدار مقام معظم رهبری با ریاست جمهوری روسیه، جان تازه‌ای گرفت و شرایط جدیدی را فرهم ساخت.

متروپلیتین فئوفانوف، اسقف اعظم تاتارستان و رییس هیأت گفت‌وگوی کلیسای ارتدوکس هم در سخنان خود گفت: امروز بسیاری از احساسات مذهبی مردم برای حل مسائل سیاسی سوءاستفاده می‌کنند و اهداف خود را پیش می‌برند و نمی‌دانند با دستاویز قراردادن ایمان مردم، موجب جنگ و خونریزی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: آنچه امروز در سوریه به نام دولت اسلامی می‌بینیم؛ یک ضدتبلیغ برای اسلام و مؤمنین است و این روش کاملاً مغایر با سخنان حضرت محمد (ص) پیامیر اسلام است. من امیدوارم صلح برای تمامی ادیان الهی در سراسر دنیا برقرار باشد.

رضا ملکی، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه نیز در سخنان خود، ضمن معرفی ترجمه روسی کتاب «زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران»، به تلاش‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در انتشار این کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی در معرفی اقلیت‌های دینی در ایران و وضعیت و مراکز مذهبی پیروان آنان اشاره کرد.

وی در ادامه از انتشار این کتاب به زبان روسی که به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه به زیور طبع آراسته شده، خبر داد و از روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که مهد همزیستی ادیان و قومیت‌هاست، یاد کرد.

در نشست دو روزه «نقش اسلام و مسیحیت ارتدکس در برقراری صلح عادلانه و پایدار» ۱۶ مقاله علمی درباره موضوع‌های مطرح در این زمینه ارائه خواهد شد.هدف از برگزاری این نشست‌های دوسالانه در ایران و روسیه، ایجاد درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدکس و گسترش ارتباط و همکاری بین ادیان برای حل مسائل مشترک بشری است.

از دیگر شخصیت‌های شرکت‌کننده در این گفت‌وگو می‌توان به آیت‌الله احمد بهشتی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان، احمد احمدی، رییس انتشارات سمت، فاطمه طباطبایی، استاد دانشگاه و زهرا رشیدبیگی، از اداره مسیحیت ارتدوکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان، نام برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.