به گزارش مهر محمود واعظی امروز در حاشیه هشتمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در جمع خبرنگاران در مورد اختلال پیش آمده در اجرای طرح سرشماری اینترنتی گفت: پیش بینی مرکز آمار این نبود که مردم در نخستین سرشماری اینترنتی کشور اینگونه اقبال به خرج دهند و به همین دلیل دیتا بیس مرکز آمار ایران در خدمت این کار قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه در جلسه دو هفته گذشته ما به مرکز آمار اعلام کردیم با توجه به پیش بینی اقبال گسترده مردم از ثبت نام اینترنتی در سرشماری از دیتابیس وزارت ارتباطات استفاده کنند ادامه داد: اما برخلاف پیش بینی ما نظر مرکز آمار بر این بود که در نخستین سرشماری تعداد کمتری به اینترنت مراجعه می کنند لذا به دلیل استفاده زیاد مردم از این طرح در روزهای نخستین مشکلاتی در ظرفیت پیش بینی به وجود آمد.

واعظی گفت: روز یکشنبه بعداز ظهر رئیس جمهور در جلسه ای دستور داد تا این مشکل برطرف شود و بر این اساس طرح مرکز آمار با استفاده از دیتابیس وزارت ارتباطات ادامه پیدا خواهد کرد به همین دلیل مشکل به وجود آمده با هماهنگی هایی که روز گذشته با این مرکز داشتیم برطرف شده و پیش بینی می کنیم از امروز دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه این خدمت روی شبکه ملی اطلاعات استقرار یافته است ادامه داد: برای حل مشکلات امنیتی نیز دسترسی به خارج را به این شبکه مسدود کردیم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال مهر خاطرنشان کرد: در روز نخست اجرای این طرح بیش از ۴۰۰ هزار خانوار ایرانی به سایت سرشماری مراجعه کردند که به دلیل عدم آمادگی دیتابیس مرکز آمار تنها حدود ۱۰ درصد مراجعه کنندگان موفق به انجام این کار شدند.

وی اضافه کرد: همانند تمهیداتی که برای طرح هدفمندی یارانه ها اندیشیدیم و پهنای باند خوبی اختصاص دادیم در این طرح نیز امیدواریم از امروز به هر آنچه که کاربران مراجعه می کنند پاسخ دهیم و این مشکل از امروز برطرف شود.

وزیر ارتباطات در مورد تشویق مردم به استفاده از طرح اینترنتی سرشماری تاکید کرد: بر اساس پیشنهاد مرکز آمار و با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات مقرر شده است که به هر فردی که از اینترنت برای سرشماری استفاده می کند یک گیگابیت اینترنت رایگان از سوی اپراتورها اختصاص یابد.

تمام کشور تحت پوشش اینترنت قرار می گیرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در چارچوب شبکه ملی اطلاعات و تا پایان برنامه ششم توسعه تمام کشور تحت پوشش اینترنت قرار می گیرد خاطرنشان کرد: در راستای این طرح دولت الکترونیک و ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت باید تحت استفاده مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی دولت در سه سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: بخش خصوصی نیز در این حوزه طی سه سال اخیر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است پس بر اساس پیش بینی های برنامه ششم توسعه قرار است در حوزه ICT دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان و بخش خصوصی ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در این فضا چاره ای جز تحقیق و پژوهش و نگاه دانش بنیان نداریم اضافه کرد: این رویه باید در بخش خصوصی به وجود آید تا از محصولات داخلی حتی با چند برابر قیمت استفاده کنند تا استفاده از توان داخل در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان علم و فناوری کشور باشیم.

وی همچنین از راه اندازی ۹ آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات مخابراتی و نیز چند آزمایشگاه در زمینه تجهیزات امنیتی خبر داد و گفت: درهمین حال خواستار همکاری اپراتورهای بزرگ کشور با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی هستیم و در نهایت هدف آن است که بتوانیم از محصولاتی که تولید بومی و دارای استاندارد بین المللی هستند، حمایت کنیم.

وی در توجه به پژوهش های کاربردی در راستای گسترش شبکه ملی اطلاعات در تمام کشور از جمله روستاها و نیز توجه به شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: در فضای پسابرجام مراکز تحقیقاتی کشور و شرکت های دانش بنیان می توانند با مراکز پژوهشی دنیا پروژه های مشترک تعریف کنند و باید تعامل بین متخصصان داخلی در این حوزه و محققان خارج از کشور برقرار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.