به گزارش ایسنا، میشل فریدمن، مجری برنامه‌های تلویزیونی آلمان روز ۵ سپتامبر در آنکارا با آکیف چاغاتای کیلیچ، وزیر ورزش و جوانان ترکیه مصاحبه کرد. این مصاحبه برای برنامه "منطقه بحرانی" دویچه‌وله تهیه شده بود. پس از پایان مصاحبه، به دستور وزیر ورزش و جوانان ترکیه، متن مصاحبه ضبط و مصادره شد.

این رسانه آلمانی در واکنش به این اقدام به مقامات وزارت ورزش و جوانان ترکیه برای مسترد کردن فیلم یک روز فرصت داد. مقامات ترکیه اما به مهلت تعیین‌شده واکنشی نشان ندادند. سپس وکلای دویچه‌وله مهلت دیگری برای بازپس دادن فیلم تعیین کردند که این مهلت نیز بدون هیچ واکنشی از سوی مقامات ترکیه سپری شد.

اکنون مقامات این شبکه به دادگاهی در آنکارا شکایت کرده‌اند و از دادگاه خواستار رسیدگی به این پرونده شده‌اند تا بتوانند ویدئوهای ضبط شده را پس بگیرند.

پتر لیمبورگ، مدیر دویچه‌وله، اقدام مقامات دولتی ترکیه را به شدت محکوم کرده است. او در این باره گفته است: «این امر به هیچ وجه با حکومت قانون و دموکراسی همخوانی ندارد. ما از ترکیه خواستار پس دادن ویدئوهای ضبط شده هستیم.»

در همین حال شورای رسانه‌ای دویچه‌وله اعلام کرده است که از اقدامات مدیر این رسانه پشتیبانی کامل می‌کند. پرلات کارل یوستن، رئیس این شورا در این باره گفت: «ما خواستار آزادی نامحدود مطبوعات هستیم.» او در ادامه گفت که ترکیه با اروپا روابطی تنگاتنگ دارد. این روابط با خود رعایت موازینی را به همراه می‌آورد که در اروپا اجرا می‌شوند؛ موازینی چون آزادی مطبوعات.

پرلات کارل یوستن، رئیس شورای رسانه‌ای این شبکه خبری آلمانی تاکید کرد: «بسیار نگران‌کننده است که دویچه‌وله برای دریافت مصاحبه خود با یک وزیر ترکیه مجبور شود به دادگاه شکایت کند.»

یوستن گفت شورای رسانه‌ای این شبکه آنچه در ترکیه در ارتباط با نقض آزادی مطبوعات رخ می‌دهد را نمی‌پذیرد و بر این نظر است که باید شرایط مطبوعات در ترکیه و دیدگاه آلمان را در این باره به اطلاع عموم رساند.

دولت آلمان نیز با اقدامات دویچه‌وله موافق است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان در این باره گفت دولت آلمان می‌پذیرد که دویچه وله "هر آنچه در ارتباط با حقوق خود صحیح می‌داند را انجام دهد."

برنامه ""منطقه بحرانی" یکی از مصاحبه‌های بسیار پراهمیت سیاسی تلویزیون این شبکه خبری آلمانی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.