به گزارش تسنیم، اولین سامانه موشکی تلاش قرار است که در آینده نزدیک در مرکز ایران یعنی کویر مرکزی مستقر شده و وظیفه دفاع هوایی از مناطق مرکزی کشورمان را برعهده بگیرد.

امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش این خبر را دیروز اعلام کرده و گفته است که، "سامانه موشکی تلاش که سامانه ای کاملا بومی است در کویر مرکزی ایران مستقر خواهد شد و با استقرار این سامانه و همچنین سامانه موشکی مرصاد در این مناطق، پوشش کامل پدافند هوایی در این مناطق برقرار خواهد شد."

سامانه موشکی تلاش، یک سامانه موشکی پدافندی، بومی و ساخت متخصصان کشورمان است که به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، قادر است در ارتفاع متوسط و بالا، اهداف از جمله رهگیری و انهدام هواپیماهای راهبردی و انواع پهپادها را شکار کند.


موشک صیاد 2 ام

این سامانه "رهگیری و درگیری" با اهداف را به طور توأمان انجام داده و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله می‌کند که به گفته امیر اسماعیلی، این قابلیت، از قابلیت‌های فنی و پیچیده این سامانه موشکی است.

سامانه‌های سه‌گانه تلاش با موفقیت تست و رونمایی شده بودند. تلاش 1 و 2، سامانه‌ای موشکی با به کارگیری موشک‌های بومی صیاد 2 و بهره‌گیری رادارهای بومی بود که در به‌روزرسانی و افزایش قابلیت‌های سامانه موشکی تلاش 2، ضمن ارتقاهای جانبی، سامانه موشکی اس 200 نیز با این سامانه تلفیق و سامانه جدیدی به نام سامانه موشکی بردبلند و ارتفاع بالا با نام "تلاش 3" رونمایی شد.

اما سامانه موشکی تلاش 3 در شهریور ماه سال 94 دچار یک تحول بزرگ و کلیدی شد. قرارگاه پدافند هوایی ارتش در یک گام بلند، سامانه موشکی اس200 روسی که به صورت تلفیقی و برای هدف قرار دادن اهداف برد بلند و ارتفاع بالا در سامانه تلاش 3 به کار گرفته شده بود را از "سامانه سلاح" سامانه تلاش 3 حذف کرد و سامانه موشکی صیاد 3 که دارای همان ویژگی (ارتفاع بالا و بردبلند) را جایگزین آن کرد.(لینک)

با این اقدام، سامانه موشکی تلاش 3 بومی شده و با تلفیق موشک‌های صیاد 3 و صیاد 2، این سامانه با نام "تلاش" رونمایی شد.


موشک صیاد ۳

موشک سوخت جامد صیاد ۳، مدل ارتقا یافته موشک صیاد ۲ است که برای نخستین بار، سال ۹۳ در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نمایش درآمد. این موشک، یک موشک پدافندی است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است ولی با توجه به جایگزینی آن به جای موشک‌های اس ۲۰۰، احتمالا باید بردی معادل همان موشک‌ها را برای اصابت به اهداف در همان سطح (برد و ارتفاع) داشته باشد.

بخش های مختلف سامانه موشکی تلاش

۱- فرستند اطلاعات

۲- روشن کننده هدف (سامانه کشف و رهگیری هدف)

۳- واحد کنترل و مانیتورینگ

۴- سکوی پرتاب (لانچر جعبه‌ای)

۵- موشک‌های صیاد ۲ و ۳

هر واحد از سامانه موشکی تلاش بومی، از ۳ خودرو حامل لانچر موشک‌ها و ۲ خودرو کنترل (فرماندهی) و سامانه راداری، تشکیل می‌شود که بنابر نیاز، لانچرها نیز دو فروندی یا ۴ فروند خواهند بود. موشک‌های سوخت جامد صیاد ۲ و ۳ نیز از این لانچرهای به اصطلاح جعبه‌ای به سوی هدف شلیک می‌شوند.

حالا، امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرده که در آینده نزدیک، "سامانه موشکی تلاش" در کویر مرکزی ایران مستقر خواهد شد. با توجه به اینکه تاکنون هیچ خبری مبنی بر استقرار عملیاتی سامانه‌های موشکی تلاش منتشر نشده بود، این اولین مجموعه از سامانه‌های موشکی تلاش است که به‌طور رسمی استقرار عملیاتی می‌یابند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.