به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از بلومبرگ، در آستانه نشست نفتی الجزایر، بزرگترین صادرکننده نفت اوپک یعنی عربستان به نظر چاره‌ای جز کنار آمدن با رقیب منطقه‌ای خود - ایران - ندارد.

«جیسون تووی» - کارشناس اقتصاد خاورمیانه در مرکز مشاوره "اقتصاد سرمایه" می‌گوید: ایران و عربستان اوضاع کاملاً متفاوتی دارند. ایران که تا چندی پیش تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت، اکنون با بازگشت سرمایه‌ها به این کشور و افزایش تولید نفت به دنبال تقویت اقتصاد خود است. اما در مقابل، عربستان سعودی اکنون در سراشیبی تندی قرار گرفته و یکی از بدترین دوران اقتصادی خود را تجربه می‌کند.

همانگونه که این اقتصاددان می‌گوید، ایران و عربستان تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند. ایران هرگز به اندازه عربستان متکی به درآمدهای نفتی نبوده است و پس از توافق هسته‌ای به دنبال این است تا از طریق نزدیک شدن به غرب چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تری را پیش روی خود قرار دهد.

در مقابل، در عربستان، اقدامات آزمایشی اخیر برای انجام اصلاحات اقتصادی نتوانسته است زیان مالی ناشی از بهای پایین نفت طی دو سال گذشته را جبران کند. بواسطه همین شرایط نابسامان اقتصادی، ذخایر ارزی این کشور به سرعت در حال کاهش است، بسیاری از قراردادهای دولتی در طول ماه‌های گذشته بلاتکلیف مانده‌اند و کارکنان دولت نیز امسال هیچ پاداشی دریافت نخواهند کرد.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، کسری بودجه عربستان سعودی امسال به ۱۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن رسیده است؛ در حالیکه این رقم در مورد ایران کمتر از ۲.۵ درصد است. به همین دلیل، عربستان برای اینکه بتواند کسری بودجه وحشتناک خود را جبران کند باید نفت را که اکنون بشکه‌ای حدوداً ۴۵ دلار معامله می‌شود بشکه‌ای ۶۷ دلار به فروش برساند. این در حالیست که نفت ۶۱.۵ دلاری هم برای جبران کسری بودجه ایران کفایت می‌کند.

در زمینه رشد اقتصادی نیز عربستان عقب‌تر از ایران است. بر اساس آخرین آمار، رشد اقتصادی عربستان در حال حاضر حدود ۱ درصد است؛ در حالیکه این رقم درمورد ایران، ۴ درصد برآورد شده است. همچنین طی دو سالی که از کاهش شدید بهای نفت می‌گذرد، کسری بودجه عربستان دو رقمی شده است؛ اما ایران در این مدت به خوبی توانسته است بین سطح درآمد و مخارج خود موازنه ایجاد کند.

در ادامه این گزارش آمده است: مجموع این دلایل باعث شده است عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا حاضر به افزایش تولید نفت و کاهش بهای آن در بازار شد، اکنون در یک عقب‌گرد کامل، به دنبال کاهش تولید نفت و افزایش بهای آن باشد؛ ولو اینکه چنین اقدامی بار دیگر باعث قدرت گرفتن تولیدکنندگان نفت ارزان شیل در بازار شود.

این کشور هم‌اکنون به سایر اعضای اوپک پیام داده است که حاضر است تولید نفت خود را تا سطح ماه ژانویه کاهش دهد. این پیام به این معناست که ریاض حاضر است تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما ایران که سطح تولید کنونی آن ۳.۶ میلیون بشکه در روز است، همچنان مانند نشست دوحه مخالف فریز نفتی است و اعلام کرده است مادامیکه تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریمها یعنی ۴ میلیون بشکه در روز نرساند، با فریز نفتی موافقت نخواهد کرد.

در نشست قبلی اوپک در دوحه، عربستان موافقت خود با فریز نفتی را به همراهی ایران با سایر اعضای اوپک مشروط کرد و در نهایت مانع از اجرای آن شد. اما با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی این کشور، ظاهراً این بار چاره‌ای جز کاهش سطح تولید نفت برای آن باقی نمانده است.

با این حال، بعید به نظر می‌رسد ایران با توجه به شرایط اقتصادی به مراتب بهتر خود نسبت به عربستان و لغو تحریم‌های نفتی حاضر شود به نفع رقیبی که در سوریه و یمن در مقابل آن قرار گرفته است، با فریز نفتی موافقت کند؛ بویژه آنکه اکنون می‌داند عربستان بیش از هر زمان دیگری برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود به پول نیاز دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.