به گزارش دبکا، ایران در ادامه تحرکات استراتژیکش در آب های منطقه برای انجام توافقی با رم برای پهلو گرفتن ناوهای جنگی اش در بنادر ایتالیا مذاکراتی را صورت داده است.

در این زمینه پنتاگون و نیروی دریایی آمریکا باردیگر از اسرائیل خواسته اند که ناوهای جنگی اش را به روز کند. ادوات نظامی ای که از دید آنها برای رویارویی با تغییرات سریع در مقایسه با سواحل مخالفش جایی که روسیه، ایران و مصر ناوهای غول پیکر و به مراتب پیشرفته تر از گذشته دارند پر از اشکال است.

هشدار های آمریکا به اسرائیل برای اولین بار در ۱۱ اگوست توسط دبکا فایل بعد از اینکه مسکو ناوهای هواپیما بر آدمیرال کوزنتسوف اش را به آبهای مدیترانه فرستاد و مصر ناو هلیکوپتر بر انور سادات با توانایی حمل ۹۲ هلیکوپتر را از فرانسه تخویل گرفت افشا شد.

دومین محموله جمال عبدالناصر بود که در ۱۶ سپتامبر به دست مصر رسید.

نیروی دریایی اسرائیل بار دیگر هفته گذشته زمانی که دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ایران برای بدست آوردن پایگاه های دریایی در سوریه و ایتالیا برای احداث ناوگان مستقر ایران در مدیترانه اقداماتی را صورت داد تحقیر شد.

فرمانده نیروی دریایی ایران به سرعت عمل کرد. فرمانده نیروی دریایی ایتالیا روبرتو چیا مارسلا ۵ سپتامبر از تهران بازدیدکرد و روز شنبه ۲۴ سپتامبر نیز اولین ناوچه ایتالیایی به نام یورو در بندر عباس لنگر انداخت.

تا به امروز دورترین نقطه ای که نیروی دریایی ایران به آن دسترسی پیدا کرده بود خلیج عدن بود. مداخله ناوگان مصر، عربستان و امارات در جنگ یمن نیروی دریایی ایران را وادار کرد تا حضورش را در مدیترانه گسترش دهد.

این رو نگاه ایران به ایتالیا برای گسترش توان نیروی دریایی و طیف عملیاتی اش است.

دو فرمانده نیروی دریایی ایران و ایتالیا در تهران در خصوص تقویت روابط دو جانبه گفت و گو کردند. با این حال ایران پول و علاقه لازم برای سرمایه گذاری روی کشتی های جنگی را دارد تا زمانی که ایتالیا خواهان ساخت این کشتی ها برای ناوگان ایران باشد. علاوه بر این ایتالیایی ها مخالف استفاده ایران از پایگاه هایشان در مدیترانه نیستند.

علاوه بر مزایای مالی، ایتالیا برای کاهش مداوم تعداد کشتی های ناوگان ششم آمریکا که در بنادر ایتالیا لنگر انداخته اند نیز انگیزه دارد. تقریبا یک سال است که ناو هواپیمابر آمریکا در یکی از بنادر ایتالیا لنگر انداخته. وزارت دفاع ایتالیا و فرماندهان ارتش این کشور میدانند که اگر رییس جمهور بعدی آمریکا سیاست های باراک اوباما در خروج نیروهای آمریکایی از مدیترانه را ادامه دهد پایگاه های دریایی این کشور خالی خواهد ماند.

فرمانده نیروی دریایی ایتالیا در خلال دیدارش در تهران گفت که این دیدار شایان ذکر است.او ادامه داد که در آینده ما شاهد پهلوگیری کشتی های ایتالیایی در بنادر جنوبی ایران در حوزه عملیاتی نیروهای دریایی ایران خواهیم بود.

مارسلا همچنین گفت: مسلم است که این مذاکرات و دیدارها مارا به سمت توسعه روابط و همکاری ها در زمینه های مختلف نظامی بین دو کشور سوق خواهد داد

فرمانده نیروی دریایی ایران نیز در همین زمینه گفت ایتالیا دارای ۸ هزار کیلومتر مرز دریایی است و دریای مدیترانه نیز از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. این اهمیت با توجه به این مسالهاست که این دریا دو منطقه مهم یعنی کانال سوئز و تنگه جبل الطارق را به هم وصل میکند.

این کلمات روشن کرد که قرار است ناوهای جنگی ایتالیا که در اختیار ایران قرار گرفته ست در آینده عملیات هایی را ترتیب دهند. ورود ناو یورو در۲۴ سپتامبر به بندر عباس ایران این گمانه زنی ها تقویت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.