به گزارش فارس، «نیکلای باردیوژا» دبیرکل سازمان «پیمان امنیت جمعی» در قالب یک سفر ۳ روزه امروز وارد پایتخت تاجیکستان شد.

باردیوژا در این سفر با رهبران بلندپایه سیاسی و نظامی تاجیکستان از جمله «امامعلی رحمان» رئیس جمهور، «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع و «عبدالرحیم قهاراف» دبیر شورای امنیت این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

طبق این گزارش، این سفر در چارچوب سری جدید بازدیدهای دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی از کشورهای عضو این سازمان و با هدف بررسی میزان آمادگی آنها برای جلسه شورای امنیت جمعی و نشست مشترک شورای وزرای خارجه، دفاع و کمیته دبیران شورای سازمان که قرار است ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۶ در «ایروان» پایتخت ارمنستان برگزار شود، انجام می‌گردد.

بررسی اوضاع در منطقه آسیای مرکزی از دیگر موضوعات محوری دیدار باردیوژا با مقامات تاجیک برشمرده می‌شود.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۱۹۹۲ و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شده است.

این کشورها در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر ۲۰۰۴ به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

از مهمترین اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.