به نوشته روزنامه رسالت، با آغاز ماه مهر، امسال هم مانند سال‌های گذشته زنگ مدرسه در فضای جامعه طنین افکند و شور و نشاط دانش آموزان، همه را به وجد آورد و خاطرات دوران کودکی را در دل‌ها زنده کرد. اما مسئله مهم، تقارن ایام بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس می‌باشد و این بدان معناست که "زنگ تربیت" با "زنگ عزت و استقلال" پیوند خورده است؛ یعنی معلم، دانش آموز و مدرسه ما امروز هم نماد و مظهر و پایگاه استقلال طلبی و استکبارستیزی و دفاع از هویت ملی ایران اسلامی می‌باشند و همچنان که در دوران پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، نهاد تعلیم و تربیت، سهم و نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده‌اند، در شرایط کنونی هم معلم و دانش‌آموز با گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان و شهیدان و ایثارگران پاسدار و بسیجی، استمرار راه آنان را برای دفاع از ارزش‌های انقلاب و مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن، تکلیف اجتناب‌ ناپذیر خود می‌دانند. روشن است که مدرسه و معلم و دانش‌آموز برای حرکت در این مسیر، نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان اداری و ستادی وزارتخانه هستند تا با گام برداشتن در راه تحقق سند تحول بنیادین و نهادینه کردن ارزش‌های دینی و انقلابی در برنامه‌ریزی درسی و کتاب‌های آموزشی به شتاب‌گیری این حرکت کمک کنند.

اما متاسفانه به نظر می‌رسد عملکرد اخیر اداره برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی، آن گونه که باید پاسخگوی نیازهای انقلاب در شرایط کنونی نیست و ظاهراً این ساختار در حاشیه امنی قرار گرفته و چه بسا همین حاشیه امن موجب شود که گاه برای افرادی نامتجانس با ارزش‌های انقلاب، در این مسند فرصتی فراهم آید و بر اساس آموخته‌های غربی خویش، در باره برنامه درسی و محتوای کتب تصمیماتی بگیرند که با آرمان‌های ملت انقلابی ایران تضاد دارد، حال آنکه استمرار انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند کسانی بر این مسند و جایگاه مهم گمارده شوند که با مبانی انقلاب اسلامی انس و آشنایی کامل داشته و از فرهنگ استکبار، تنفری مضاعف داشته باشند.
طبیعی است که تالیف و انتشار حجم عظیم کتب درسی با عناوین متعدد، احتمال خطاهای موردی را فراهم می‌سازد اما اگر خطاها به گونه‌ای باشد که خطر جریانی ضد فرهنگی را هشدار دهد، آن هم در شرایطی که آمریکا سیاست نفوذ فرهنگی را علیه نظام اسلامی و ملت ایران به کار گرفته است، حداقل می‌توان گفت این همسویی داخل، ناشی از ضعف بصیرت لازم برای تصدی چنین جایگاه سرنوشت ‌سازی است.
یکی از این گونه موارد که در روزهای اخیر موج اعتراضات دلسوزان انقلاب را پدید آورده است حذف درس "فرمانده کوچک" در کتاب هدیه‌های آسمان پایه ششم دبستان می‌باشد و به تبع این درس، جمله بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) درباره شهید فهمیده و نام آن شهید نیز حذف شده و درس دیگری با عنوان "سرزمین‌های سبز" جایگزین آن شده است. البته مسئولان مربوطه توضیح می‌دهند که این درس در کتاب سال سوم آمده است ولی باید توجه داشت که در درس ششم کتاب خواندنی سال سوم، عنوان درس، فداکاران و موضوع بحث، "فداکاری" است همراه با نمونه‌ای ارزشمند از ایثار و فداکاری، در حالی که "شهادت" واژه‌ای متعالی و بی‌بدیل و آرمانی و اعتقادی و اسلامی است و ضرورت دارد به عنوان الگوی مکتب به طور مستقل، از جایگاه آن دفاع شود.
حذف درس "فرمانده کوچک" زمانی حساسیت برانگیزتر می‌شود که رژیم غاصب اسرائیل از تقویت روحیه شهادت طلبی در کتاب‌های درسی ایران و به طور خاص نسبت به درس "فرمانده کوچک" ابراز نگرانی کرده است. مورد دیگری که آن هم موجبات نگرانی صاحبنظران تعلیم و تربیت را فراهم ساخته، اگر چه برخی مسئولان تلاش کردند آن را توجیه کنند و حتی منکر آن شوند، کاهش ساعات دروس دینی است.
واقعیت آن است که بر اساس محاسبات کارشناسی در دوره ۱۲ ساله تحصیلی دانش‌آموزان، ساعات دروس دینی حداقل سه ساعت کاهش یافته است و این استدلال که درس سبک زندگی این کاستی را جبران می‌کند هم پذیرفتنی نیست زیرا محتوای درس سبک زندگی نشأت گرفته از مبانی دینی و ترسیم کننده زندگی اسلامی ایرانی و مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه نمی‌باشد بلکه غالبا به نیازهای متعارف هر انسان دینی و غیردینی با تکیه بر مسائل روانشناسی می‌پردازد.این موارد بخشی از دغدغه‌هایی است که در زمینه برخی کتابها و به خصوص دروس معارف اسلامی دوره اول دبیرستان مشاهده می‌شود و موجب گلایه روحانیون و کارشناسان تالیف کتب درسی را نیز فراهم آورده است. اگر خدای ناکرده این نگرانی موضوعیت داشته باشد، دور از ذهن نیست که در دیگر کتاب‌های درسی هم در آینده بتوان رد پای این رویکرد مسئله‌دار را شناسایی کرد. بر این اساس و با توجه به هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در زمینه خطر نفوذ فرهنگی دشمن و طمع‌ورزی‌های استکبار پس از ماجرای برجام، ضرورت ایجاب می‌کند که سنگر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی که سرنوشت بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز را هدایت می‌کند، مقاوم‌سازی شود و نگهبانان و دیده‌بانانی امین از آن پاسداری کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.