به گزارش خبرآنلاین، بر اساس اعلام دانشمندان ناساکشف فوران بخار آب در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری سطح قمر اروپا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل رصد شده و نشان می‌دهد که یک کاوشگر رباتیک قادر به جمع‌آوری نمونه‌های حاوی حیات احتمالی از قمر اروپا بدون نیاز به حفاری دشوار سطح یخ‌زده این قمر خواهد بود. دانشمندان می‌گویند این آبفشان‌ها از اقیانوس زیر سطحی قمر مشتری نشات می‌گیرند. دانشمندان ناسا ابراز خوشحالی کردند که این مسئله می‌تواند به کشف احتمالی حیات در این قمر منجر شود.

در اعماق اروپا و در زیر پوسته یخی آن، اقیانوسی از آب مایع شور وجود دارد. وجود مواد خام و انرژی شیمیایی در نسبت های مناسب در این قمر مشتری احتمال وجود حیات و کشف آن در آینده را افزایش داده است.

در اروپا بیش از هر جرم دیگری در منظومه شمسی احتمال پیدایش حیات به معنای حیات میکروبی وجود دارد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که به طور قطع قمر مشتری به قطر ۳۱۰۰ کیلومتر زیر سطح یخی‌اش اقیانوس عظیمی از آب مایع دارد. در دسامبر سال ۲۰۱۲، هابل آبفشان‌هایی از بخار آب را شناسایی کرد که حدود ۲۰۰ کیلومتر در فضا بالا می‌روند. حالا پس از چندین سال برای اولین بار است که مدارک و اسناد جدیدی از وجود آب شور در قمر مشتری به دست آمده است. همچنین بر اساس یافته‌های جدید بخش داخلی سنگی سیاره ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شد شبیه به زمین باشد.کشف اقیانوسی در منظومه شمسی که میلیاردها سال قدمت دارد یک خبر شگفت‌انگیز به حساب می‌آید.

از مدت های قبل، متخصصان پیش بینی می کردند که زیر سطح منجمد این قمر ، اقیانوسی از آب شور وجود دارد اما اثبات آن بر اساس دلایل مستدل تاکنون ممکن نبوده است. فاصله اروپا از خورشید بیش از ۸۰۰ میلیون کیلومتر است و هر مایعی در این فاصله از خورشید یخ می زند. اما نیروی جاذبه مشتری بر سطح اروپا به اندازه‌ای است که انرژی کافی را برای جاری شدن آب فراهم می کند.

نکته جالب تر این که در ابتدای سال جاری میلادی، متخصصان ناسا به این نتیجه رسیدند که اگر در سطح اروپا اقیانوسی وجود داشته باشد، ترکیبات شیمیایی آن بسیار شبیه به ترکیبات شیمیایی اقیانوس های سطح زمین بوده و در آن اکسیژن و هیدورژن کافی برای شکل گیری حیات وجود دارد. این اقیانوس به گفته دانشمندان می‌تواند ۱۰ برابر اقیانوس‌های زمین عمق داشته باشد. همچنین حجم آب آن می‌تواند ۳ برابر آبهای روی زمین باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.