به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: ایالات متحده به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای ایران عمل کرده و تهران دلیلی برای این اعتراض ندارد که واشنگتن اقدامات کافی را برای برداشتن تحریمها انجام نداده است.

حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران هفته گذشته تاکید کرد: واشنگتن به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل نکرده است.

بانکهای بزرگ خارجی نگران همکاری با ایران هستند و از این مساله می ترسند که همکاری تجاری و مالی با ایران موجب اعمال تحریمها و مجازات های آمریکا شود.

مونیز در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالیانه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: تحریمهایی که باید برداشته می شده، برداشته شده است. این تعهد ما بوده است. این مساله اتفاق افتاده است.

وی افزود: تبعات این مساله از نظر اینکه چگونه شرکتهای زیادی سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ایران انجام دهند، مربوط به تصمیم دولت نیست بلکه به شرکتها بستگی دارد تا در این زمینه تصمیم گیری کنند.

مونیز اظهار داشت: واشنگتن فراتر از تعهداتش در توافق هسته ای عمل کرده است و مقامهای ارشد آمریکایی به بانکهای اروپایی نسبت به لغو تحریمها و معنای لغو تحریمها برای آنها اطلاع رسانی کرده است ولی تا کنون تنها بانکهای کوچک و متوسط حاضر به همکاری با ایران شده اند. بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران نیاز به شفافیت و اعتماد تجاری بیشتری دارند و این مساله زمان می خواهد.

وزیر انرژی آمریکا تاکید کرد: صادرات نفت ایران به سطح قبل از تحریمها بازگشته و این مساله نقدینگی بیشتری را در اختیار ایران قرار داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.