به گزارش انتخاب سخنان امروز رهبر انقلاب پایانی بود بر یک مناقشه، اما در عین حال هر اتفاقی تبعات منفی خودش را نیز به همراه دارد. رفتاری که احمد نژادی ها در جریان این سه هفته صورت دادند، یکبار دیگر موجب شد تا رهبری ناگزیر شخصا وارد این ماجرا شود.

طی سه هفته گذشته آنها یک بازی رسانه ای را آغاز کردند. اجازه بدهید مروری کوتاه داشته باشیم برآنچه در این روزها گذشت. احمدی نژاد بدون توجه به توصیه رهبری که در خفا به ایشان گفته بودند «آمدنش به صلاح نیست»، و نباید با سفرهایش رنگ و بوی انتخاباتی به خود بگیرد، به گرگان رفت. او خبر دیدار را نزدیک خود نگهداشت و به نزدیکان و هوادارانش منتقل کرد تا همچنان خود را به عنوان یک گزینه مطرح کند. هدف نهایی این بود که با ایجاد یک موج در سطح عمومی، بتواند خود را به انتخابات آینده تحمیل کند. اینجا بود که خبر به صورت «محدود» و «سربسته» از سوی برخی منتشر شد. اما باز هم او نشان داد که سر همراهی و تمکین ندارند.


روز سوم مهرماه محمدرضا باهنر خبر توصیه رهبری به احمدی نژاد را تایید کرد. از عصر همان روز حملات بار دیگر آغاز شد. آنها خبر را نفی نمی کردند اما معتقد بودند اگر درست است چرا خود رهبری آن را اعلام نمی کند؟

صبح روز بعد (یکشنبه چهارم مهرماه) رهبری در درس خارج از فقه خود روایتی را در مورد امانت داری مجالس تشریح کردند. مساله ای که رجوع به سوابق سایت رهبری نشان می دهد مانند همین درس را در تاریخ تیرماه سال 93 نیز بیان کرده بودند. تکراری بودن بحث نشان می دهد که موضوع عادی و در حد یکی از مباحث روتین کلاس خارج فقه واصول ایشان است. اما احمدی نژادی ها دست به یک سوء استفاده بزرگ زدند و با انتشار وسیع آن اینطور وانمود کردند که رهبری راضی به انتشار خبر نهی احمدی نژاد از حضور در انتخابات نبوده اند. طبیعی بود که «تکذیب» یا «توضیحات تکمیلی» واکنشی را به دنبال خواهد داشت. درصورتی که دفتر رهبری و پایگاه اطلاع رسانی ایشان در توضیح سخنان روز گذشته رهبری متنی را منتشر می کردند، باز هم این موضوع دستمایه خبرسازی و ایجاد دوگانه میان اعضای بیت و شخص رهبری قرار می گرفت و به تداوم سوءاستفاده حامیان احمدی نژاد منجر می شد.


با این حال عمر این سوءاستفاده ۲۴ ساعت بیشتر نبود و با سخنان صریح رهبری در صبح امروز (پنجم مهرماه) ماجرای صحت این خبر پایان یافت. اما در این میان یکبار دیگر احمدی نژاد باعث شد تا رهبری از پشت «بلندگو» و شخصا موضوع را مطرح کند. موضوعی که اهمیتش در نزد رهبری نیزقابل مشاهده است و اشاره رهبری به این مساله نیز دال بر همین موضوع است. آنجا که گفتند: «بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.»


این بار اولی نیست که احمدی نژادی ها این رفتار را در قبال رهبر انقلاب در پیش می گیرند. در ماجرای معاون اولی مشایی نیز نامه رهبری را آنقدر مخفی و به آن توجه نکردند تا موضوع به صورت علنی و رسانه ای مطرح شد. پس از آن نیز احمدی نژاد درنامه ای تبختر آمیز، هلت عزل مشایی را استناد به یک اصل قانون اساسی خواند!

بار دوم به مساله عزل مصلحی باز می گشت. براساس روایاتی که خود آقای مصلحی بیان کرده است، احمدی نژاد حتی به توصیه فردی که از نهاد رهبری به مقابل ساختمان هیات دولت در پاستور آمده بود نیز توجه نکرد و خبر عزل مصلحی به دروغ و با عنوان «استعفای وزیر اطلاعات» توسط جوانفکر روی خروجی خبرگزاری ایرنا رفت. این اتفاق موجب شد تا رهبری به صورت علنی نامه معروف مبنی بر صلاح کشور در ماندن وزیر اطلاعات را بنویسند و پس از آن بود که ماجرای خانه نشینی یازده روزه احمدی نژاد را شاهد بودیم. (به نقل از مصاحبه وزیر وقت اطلاعات)


شنیده های خبرنگار «انتخاب» اما حکایت از آن دارد که احمدی نژاد در اثر فشار جریانهای سیاسی و برخی افراد نزدیک به او، (که البته سالیانیست از او جدا شده اند) این اتفاقات سفرش جدیدش را که تدارک دیده بود به مناسبت هفته دفاع مقدس از مناطق جنوبی انجام دهد لغو کرده است. اما درعین حال او مانند دفعات قبل نیز سکوت پیشه کرده و قابل پیش بینی است که هیچ واکنشی رسمی به این اتفاقات نشان نخواهد داد. درست مانند هر دو اتفاق قبلی. او نه تنها هیچ بیانیه ای برای تبعیت از حرفهای رهبری که حالا و به ناچار از «بلندگو» هم اعلام شده، صادر نخواهد کرد، بلکه سکوت او را می توان به درستی حمل بر بی توجهی او به توصیه ی ایشان ، تلقی کرد ؛ مسئله ای که برخلاف ادعای بزرگ احمدی نژادی ها، به آن «عدم تبعیت» و «ولایت ناپذیری» می گویند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.