به گزارش فارس، داوود گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای گرامی و تبریک آغاز سال جدید تحصیلی تصریح کرد: در سی و هشتمین سال انقلاب به سر می‌بریم و در این ۳۸ سال دشمنی دشمن و در عین حال پیشرفت را تجربه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۳۸ سال هم توانسته‌ایم به پیشرفت برسیم و هم کمبودهایی را داشته‌ایم، اظهار داشت: نسل جوان دانشجو باید پیشرفت‌ها، محدودیت‌ها و علت‌ها را بشناسد و با واقعیت‌های صحنه جامعه و بین‌الملل آشنا شود تا با نگاه واقع‌بینانه بتواند آرمان‌ها را ترسیم کند.

گودرزی اظهار داشت: اگر نگاه توامان آرمانخواهی به وجود آید بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد. اگر نگاه واقع‌بینانه افق درست و بلند جلوی دانشجو باشد حتما دانشجویان می‌توانند نقش مؤثر را اجرا کنند. دانشجو و دانشگاه مبدا تحول در همه عرصه‌هاست. همه باید دست به دست بدهیم تا نگاه آرمانگرایی توسط دانشجویان دنبال شود.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه آرمانگرایی عین عقلانیت است، خاطرنشان کرد: اگر ملتی آرمان نداشته باشد انگیزه حرکت پیدا نمی‌کند. اگر نسل جوان و نخبه انگیزه نداشته باشند آن ملت به پیشرفت نمی‌رسد.

وی در مورد نگاه بسیج دانشجویی به دانشگاه و جامعه تصریح کرد: بسیج دانشجویی یک تشکل انقلابی است نه یک حزب سیاسی. ما فقط بر اساس منافع ملی و نیازهای جمهوری اسلامی حرکت می‌کنیم و پدیده‌های مختلف را از زاویه نیاز مردم و انقلاب تحلیل می‌کنیم و دعوای سیاسی با کسی نداریم و همه دولت‌ها و مسئولین را از زاویه انقلاب نقد می‌کنیم.

گودرزی با اشاره به ظرفیت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: اولین کسی که جلوی عدول از چارچوب‌های انقلاب می‌ایستد دانشجوی انقلابی است. اگر برجام، IPC و FATF را نقد می‌کنیم از زاویه نیاز مردم و انقلاب است. ما به دنبال ایجاد فضای چند صدایی در دانشگاه‌ها هستیم و قائل به کارکرد سیاسی و علمی در دانشگاه‌ها هستیم. دانشگاه باید محل سلیقه‌های مختلف در چارچوب قانون اساسی باشد.

وی ادامه داد: مطالبه‌گری ما این است که سلیقه‌های مختلف در دانشگاه‌ها صحبت کنند، سخنرانی کنند و نشریه بزنند. دانشگاه را جای سخنرانی فتنه و فتنه‌گران نمی‌دانیم. کسانی که چارچوب‌های قانونی کشور را در عمل ثابت کردند، قبول ندارند افرادی صالح برای سخنرانی در تریبون دانشگاه‌ها نیستند. نمی‌توان اجازه داد نمایندگان نتانیاهو و کلینتون در دانشگاه‌ها صحبت کنند. باید دانشجو و استاد در دانشگاه‌ها قدرت تحلیل سیاسی داشته باشند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی با تاکید بر اینکه هنوز فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: بسیج دانشجویی انحصاری در بسیجی بودن را برای یک دانشجو ندارد و قائل به این هستیم که هر دانشجویی در دانشگاه‌ها با هر تیپ و ظاهر و سلیقه سیاسی همین که اصل نظام و قانون اساسی را قبول داشته باشد بسیجی است و عضو بسیج دانشجویی محسوب می‌شود.

گودرزی با تاکید بر اینکه روح خدمت‌گزاری و نوکری مردم را افتخار خود می‌دانیم، اضافه کرد: اگر عزیزان بسیجی در قالب اردوهای جهادی در تعطیلات تابستان و ایام عید به مناطق محروم اعزام می‌شوند همان روح نوکری و خادمی مردم است. مردم ولی نعمت و صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند و باید به آنها خدمت صادقانه ارائه شود.

وی افزود: از امسال ورود بسیج دانشجویی به مباحث اجتماعی بیشتر خواهد شد و دنبال رفع مشکلات اجتماعی از جامعه هستیم. برای دانشجوی بسیجی مهم است که در خانواده‌ها معتاد وجود دارد و جوانی وجود دارد که نمی‌تواند ازدواج کند. متاسفانه شکاف طبقاتی که ماحصل دولت‌های قبلی است در جامعه و جود دارد و به دنبال رفع آن هستیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی بیان داشت: واژه روستایی محروم و عجین شدن واژه محروم با روستا را قبول نداریم و در شان نظام و مردم نیست که با این حد مشکلات اجتماعی دست و پنجه نرم کنند.

گودرزی با تاکید بر اینکه دانشگاه را محیط پرورش و تربیت مدیران آینده جامعه می‌دانیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه کارکردهای علمی، سیاسی و تربیتی دارد و ما به دنبال آن هستیم که محیط دانشگاه محیط تربیت اسلامی باشد. به همین خاطر با اردوهای مختلط، ولنگاری فرهنگی و کنسرت‌های مبتذل در دانشگاه‌ها مخالف هستیم. دانشگاه باید محیط اسلامی داشته باشد و دانشجو باید روحیه خدمت‌گزاری به مردم و تخصص برای عنصر مفید شدن داشته باشد.

وی در مورد فضای منطقه گفت: نکته اول اینکه با آغاز سال تحصیلی با استفاده از ابزارهای مختلف روشنگری که همان حسن جهاد کبیر را دارد، تصمیم داریم گفتمان انقلابی و فکر کردن و انقلابی عمل کردن را ترویج دهیم. مسئله اصلی ما گفتمان انقلاب اسلامی است. بعد از ۳۷ سال این گفتمان نیاز به یک بازتعریف دارد. باید روح گفتمان انقلابی را از مسئولین خواستار شویم و رفتارهای انقلابی را از آنها مطالبه کنیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی ایران و آتیه تمدن‌سازی این گفتمان در حصاری از عقلانیت،‌ معنویت،‌ عدالت،‌ آرمانخواهی و واقع‌گرایی در هم تنیده و شکل گرفته است. هر کسی یا هر دولتی که به آن عمل نکند معلوم است گفتمان انقلاب اسلامی را نشناخته است.

گودرزی در مورد امنیت و اقتدار در کشور گفت: امنیت و اقتداری که در کشور داریم در گرو اتحاد و همدلی دولت، مسئولین و مردم است و افزایش توان نظامی و امنیتی کشور را عامل اقتدار نظامی کشور و منطقه می‌دانیم که هردوی اینها ذیل تبعیت از ولایت فقیه است. دو قطبی‌سازی کاذبی که برخی می‌خواهند انجام دهند و شکاف در سطح جامعه ایجاد کنند غلط است و به کشور ضربه می‌زند.

وی در مورد رویکرد آمریکا در قبال ایران بیان داشت: آمریکا در ۳۸ سال گذشته چه قبل از برجام و چه بعد از آن نه تنها تفاوتی نداشته بلکه رویکرد خصمانه‌اش روز به روز بیشتر شده است. کسانی که فکر می‌کنند حافظه تاریخی ملت ایران را می‌توانند پاک کنند خیال خامی دارند. دوستی با آمریکا باورنکردنی است. آمریکا با قوانینی که اخیرا تصویب کرده و سخنان اخیر مسئولانش موجب بیشتر شدن تنفر ملت ایران شده است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی ضمن اشاره به فعالیت‌های این سازمان اظهار داشت: در تابستان ۲ فعالیت اصلی اردوهای جهادی و دوره‌های خط امام را برگزار کردیم. در اردوهای جهادی از لحاظ کمی و کیفی رشد داشتیم. ۱۳۰۰ گروه جهادی در دانشگاه‌های کشور با ظرفیت ۵۰ هزار دانشجو به مناطق محروم کشور اعزام کرده‌ایم. در عید نوروز نیز ۳۲۰ گروه که از ۱۴ هزار دانشجو تشکیل شده بود را سازماندهی و به مناطق محروم اعزام کردیم. رویکرد ما در اردوهای جهادی اشتغالزایی و کارآفرینی است و تلاش کردیم مردم منطقه محروم را به سمتی ببریم که با همت خود و تلاش دانشجویان جهادی محرومیت برای همیشه را از آنجا از بین ببریم.

وی ضمن تاکید به اهمیت دوره خط امام بسیج دانشجویی گفت: قریب ۱۲ هزار نفر در قالب خط امام چه متمرکز و چه استانی را طی دوره‌های ۷،۱۰ و ۴۰ روزه برگزار کردیم. اساس نامگذاری دوره خط امام قائل بودن به خط امام است که هندسه انقلاب، هویت انقلاب و چراغ و شاخص اندیشه ما را نشان می‌دهد. عده‌ای سعی می‌کنند خط امام را طور دیگری نشان دهند که اگر خدای ناکرده موفق شوند انحراف در خط امام ایجاد شود و ضربه سختی را خواهیم خورد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در مورد دیگر فعالیت‌های بسیج دانشجویی اظهار داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های جدی را شروع کردیم و هم نقش تبیین گفتمان و توضیح اقتصاد مقاومتی را در پیش داریم و هم نقش مطالبه از مسئولین را پی گرفتیم و در این عرصه یقه‌گیری به معنای واقعی انجام می‌دهیم. در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی مدرسه علوم انسانی فضا ایجاد کرده‌ایم و کار را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.