به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قرار است در جریان برگزاری کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی رخدادهای حائز اهمیت برای عملیات‌های این آژانس اعم از ارزیابی فعالیت‌های آژانس در سال‌های گذشته به ویژه در سال ۲۰۱۵ و همچنین مسائل بودجه‌ای و بحث درباره اولویت‌های آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شود.

طبق برنامه، یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس امروز در مراسم افتتاحیه کنفرانس عمومی این آژانس به سخنرانی درباره فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی طی ۶۰ سال موجودیت آن خواهد پرداخت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد در شستمین کنفرانس عمومی خود بر تعهدش به اساسنامه آژانس که در ۲۳ اکتبر ۱۹۵۶ تصویب شده و اهداف آن را کمک به اعضا در استفاده صلح آمیز از دانش هسته‌ای و توسعه و نگهداری استانداردهای ایمنی هسته‌ای و اجرای این استانداردها مشخص کرده، تاکید کند.

انتظار می‌رود در این کنفرانس گزارش سال ۲۰۱۵ آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین گزارش‌های مربوط به مسائل بودجه‌ای مطرح شوند و یکسری رخدادهای جانبی شامل اجلاس علمی تکنولوژی هسته‌ای برای اهداف توسعه پایدار و همچنین اجلاس گروه بین المللی امنیت هسته‌ای برگزار شود.

از سوی دیگر روز پنج شنبه نشست تنظیم کنندگان ارشد هسته‌ای به همراه چندین نشست دو جانبه درباره همکاری‌های فنی میان کشورهای عضو برگزار می‌شود.

در سال‌های گذشته وضعیت مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی بیش از هر چیزی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی اهمیت داشته‌اند.

کنفرانس عمومی این آژانس امسال در حالی آغاز می‌شود که چند هفته قبل از آن کره شمالی بزرگترین آزمایش هسته‌ای تاریخ خود را انجام داد.

ایران نیز در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی توافق برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تعهد ایران به این توافق نظارت می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.