به گزارش ایسنا، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: آمریکا رهبری توطئه علیه سوریه را برعهده دارد و کشورهای غربی و منطقه‌ای نیز در این راه به واشنگتن کمک می‌کنند. آمریکا تروریست‌ها را به سلاح مجهز کرده و از آن‌ها حمایت مالی به عمل می‌آورد. همچنین هزاران تروریست را از مرزها وارد سوریه می‌کند.

وی گفت: اگر آمریکا اراده واقعی برای حل بحران سوریه داشت می‌توانست این کار را انجام دهد. اگر آمریکا واقعا می‌خواست به بحران در سوریه پایان دهد حمایتش از تروریست‌ها را متوقف می‌کرد؛ حمایتی که از طریق کشورهای تابع آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد.

المعلم گفت: حمایت آمریکا و دیگر کشورها از تروریست‌ها ادامه دارد و کمک‌ها از طریق مرزهای ترکیه به دست آن‌ها می‌رسد.

وی تأکید کرد: هواپیماهای جاسوسی آمریکا دو روز قبل از انجام حملات علیه مقرهای ارتش سوریه در دیر الزور بر فراز این شهر در حال پرواز بودند. آنچه که عمدی بودن حملات آمریکا را تأیید می‌کند این است که نیروهای ما از دو سال پیش در "جبل الثرده" حضور داشتند.

المعلم افزود: حملات آمریکا علیه مقرهای ارتش سوریه در جبل الثرده حملاتی سریع و گذرا نبود بلکه ۵۰ دقیقه طول کشید. به محض پایان حملات آمریکا داعش عمدا حملات را برای سیطره بر مقر ارتش سوریه آغاز کرد این نشان می‌دهد که حملات آمریکا در دیر الزور با هماهنگی داعش انجام شده است.

وی گفت: آمریکا به توافق خود با روسیه درباره جدا کردن گروه‌های مخالف میانه‌رو از جبهه النصره پایبند نبود. حملات آمریکا علیه دیر الزور حقیقت اهداف آمریکا را دو روز قبل از پایان آتش‌بس آشکار ساخت. ارتش سوریه تنها طرفی است که به آتش‌بس پایبند بود در حالی که گروه‌های مسلح بیش از ۳۰۰ بار آتش‌بس را نقض کردند. ارتباطی میان تجاوز آمریکا علیه ارتش سوریه در دیر الزور و سهل انگاری این کشور در عمل به تعهدات خود وجود دارد.

المعلم تأکید کرد: استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه از مه گذشته در دعوت به دور جدید مذاکرات ژنو تعلل ورزیده است برای همین موعدی را برای دیدار با وی تعیین نکردم.

وزیر خارجه سوریه گفت: دی‌میستورا حق ندارد شروطی را مطرح کند؛ چرا که مذاکرات بدون پیش شرط و میان خود سوری‌هاست. دی‌میستورا به چراغ سبز آمریکا برای برگزاری مذاکرات آتی دست نیافت. وی یک طرف نیست بلکه میانجیگر سازمان ملل است و باید به نقش خود پایبند باشد.

المعلم افزود: بیانیه بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل درباره سوریه در مجمع عمومی "شرم‌آور" بود. من به دبیر کل سازمان ملل گفتم دیداری را که قرار بود شنبه گذشته با هم داشته باشیم لغو شده است. درست نیست دبیر کل سازمان ملل بدون دلیل و مدرک نظام سوریه را به استفاده از سلاح ممنوعه متهم کند.

المعلم گفت: آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها با هدف حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه خواهان نشست شورای امنیت شدند. آمریکایی‌ها در شورای امنیت می‌خواستند روسیه را متهم کنند آن هم در زمانی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه موفق شده بود آن‌ها را در تنگنا قرار دهد.

وی گفت: توافق روسیه و آمریکا درباره سوریه هنوز از بین نرفته است و تماس‌ها میان وزرای خارجه دو کشور همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.