به گزارش ایرنا، مسعود پاکزاد در سفر به کشور عمان در دیدار با بازرگانان و تجار عمانی و ایرانی در اتاق بازرگانی مسقط عمان، بیان داشت: عمان شریک تجاری مناسبی برای ایران و استان هرمزگان است.
وی افزود: امروز چهارم مهرماه خط کشتیرانی مسافری و باری بندرعباس به خصب عمان بطوررسمی راه اندازی شد که این موضوع به رونق بازرگانی و توسعه روابط کمک شایانی خواهد کرد و منجر به افزایش تعاملات دو کشور خواهد شد.
پاکزاد تصریح کرد: حضور مشترک سرمایه گذاران ایران و عمان در کشورهای یکدیگر می تواند به افزایش مناسبات دو طرف کمک کند .
وی ادامه داد: کشور عمان می تواند مقصد تجارت مجدد هرمزگان باشد و در ماه های آینده شاهد نمایشگاه دیگری از محصولات هرمزگان در عمان خواهیم بود.
حضور در سفارت ایران در مسقط و دفتر منطقه آزاد دوهم و دیدار با سرمایه گذاران ایرانی و عمانی از برنامه های مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان در سفر به کشور عمان بود.
کشور عمان روابط سیاسی خوبی با ایران دارد و بازار کشور عمان از جمله بازارهای هدف تجار هرمزگانی است که فاصله نزدیک و کاهش هزینه های حمل و نقل، اشتراکات فرهنگی و مذهبی، علاقمندی مردم عمان به تولیدات ایران، تجربه موفق بازرگانان هرمزگان در کشور عمان ، اهمیت حضور تجار این استان در بازار عمان را بیشتر کرده است.
کشور عمان با برخورداری از ۹۴.۸ تولید ناخالص ملی، نرخ تورم ۱.۶ و ۱۰ میلیارد دلار بدهی خارجی گزینه خوبی برای انجام مبادلات تجاری با کشور ایران است.
طبق آمار موجود در نیمه نخست سال 94 ارزش صادرات به کشور عمان 172 میلیون دلار بوده و ارزش واردات این کشور43 میلیون دلار گزارش شده که نشان دهنده موازنه مثبت تجاری با کشور عمان است.
خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تیرماه امسال گفت: در سه ماه نخست سال جاری مراودات تجاری با کشور عمان از طریق استان به لحاظ وزنی ۳۰ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.
نخستین نمایشگاه توانمندی های هرمزگان با 40 غرفه از این استان چهارم بهمن ماه پارسال با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران و بازرگانان و همچنین مسئولان عمانی در بندر خصب استان مسندم این کشور گشایش یافت و به مدت سه روز برگزار شد.
همزمان با آغاز هفته گردشگری و با حضور جمعی از مسئولان ایران و عمان، خط کشتیرانی مسافری و تجاری بندرعباس- بندرخصب عمان امروز راه اندازی شد.
سوت آغاز سفر دریایی در مسیر بندرعباس- بندرخصب با حضور وزیر صنعت و تجارت عمان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، استاندار هرمزگان و جمعی دیگر از مسئولان در اسکله شهید باهنر بندرعباس به صدا درآمد.
با راه اندازی خط مسافری بندرعباس - بندر خصب امکان تردد هفتگی مسافر میان دو کشور ایران و عمان از طریق دریا فراهم شده و همچنین خط تجاری میان بندر شهید باهنر - بندر خصب نیز آماده جابجایی کالا میان دو کشور ایران و عمان است.
طول مسیر دریایی میان بندرعباس تا بندرخصب معادل 71 مایل (حدود 114 کیلومتر) است که با راه اندازی این خط مسافری امکان تردد مستمر مردم ایران به عمان و اتباع عمانی به ایران فراهم می شود.
تمهیدات لازم به منظور استقرار نمایندگی وزارت امور خارجه کشورمان در بندر شهید باهنر به منظور ارائه روادید به اتباع عمانی برای ورود به خاک ایران اسلامی فراهم شده و در بندر خصب عمان نیز نمایندگی وزارت خارجه عمان برای ایجاد امکان تردد اتباع ایرانی مستقر شده تا تردد اتباع دو کشور تسهیل شود.
در حال حاضر یک شناور کاتاماران عمانی کار تردد مسافران در این خط مسافری دریایی را با هزینه هر نفر 60 ریال عمان معادل حدود شش میلیون ریال کشورمان انجام می دهد که شناورهای ایرانی نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.