به گزارش مهر، روزنامه عرب زبان و فرامنطقه ای رأی الیوم در مطلبی به بررسی ابعاد ترور «ناهض حتر» نویسنده اردنی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، رأی الیوم در این خصوص می نویسد: اکثر نویسندگان در خصوص ترور ناهض حتر تاکید کرده اند که با وجود اختلافاتمان با وی، ترور او را با شدیدترین لحن محکوم می کنیم و آن را سرکوب آزادی بیان می دانیم. نویسندگان و عزاداران این نویسنده اردنی در عین اینکه در مواردی با وی اختلاف نظر داشتند اما او را همکار خطاب می کردند. ناهض حتر یک نویسنده جنجالی بود؛ وی زمانی که یک کاریکاتور با عنوان «خدای داعشی ها» در فیسبوک منتشر کرد، موجی از خشم را در میان مردم برانگیخت. زیرا هزاران نفر از مردم آن را اهانت به ذات الهی تلقی کردند. این موضوع تا جایی پیش رفت که مقامات اردن نیز واکنش نشان دادند و دادستان اردن این نویسنده را به اهانت به اعتقادات دینی و سخنان اختلاف افکنانه فرقه ای متهم کرد. بر همین اساس نیز ناهض حتر را ۲ هفته بازداشت کردند تا علاوه بر کاهش خشم عمومی، آسیبی نیز به وی از جانب مخالفان و دشمنانش نرسد.

رأی الیوم می افزاید: ناهض حتر پس از این انتقادات گسترده مردم، تصویر کاریکاتور خود را از صفحه فیسبوکش حذف و عنوان کرد که هدفش از انتشار آن تمسخر تروریست ها بوده است نه جسارت به ذات الهی یا اختلاف انداختن میان فرقه ها اما این توضیحات وی کارساز نبود و همگان را اقناع نکرد. درست همانند اقدام مجله شارلی ابدو فرانسه در انتشار کاریکاتوری تمسخرآمیز از پیامبر عظیم الشأن که دین اسلام را مورد اهانت قرار داد و موجی از خشم، جهان اسلام را فرا گرفت. هر چند که این ۲ اقدام با یکدیگر تفاوت هایی دارند اما به هر حال ناهض حتر در جامعه ای اسلامی و مقید به دین زندگی می کرده اما ظاهرا این موضوع را فراموش کرده است.

این پایگاه عرب زبان تاکید می کند: آزادی حقی مقدس است اما نباید در اهانت به ادیان و اعتقادات و همچنین تشویق به اقدامات خشن به کار گرفته شود. متاسفانه ما در دورانی زندگی می کنیم که در آن وسایل ارتباط جمعی، آزادی ها را در بیشتر اوقات نامحدود کرده و مفهومی تحت عنوان آزادی مسئولانه را که اعتقادات و مسائل شخصی دیگران را محترم می شمارد، از بین برده است. سرمایه اردن امنیت، ثبات و فراهم کردن حداقل آزادی ها است؛ در همین راستا نیز عبدالله دوم پادشاه اردن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر این موضوع تاکید کرد و افزود که اردن در شرایطی که منطقه از آشوب ها و جنگ های خونین رنج می برد، انتخاباتی دموکراتیک را برگزار کرد. موضوعی که مقامات اردنی نیز در روزهای بعدی به آن اشاره کردند. نکته جالب توجه این است که ناهض حتر چند روز پس از این اظهارات مقامات اردنی ترور شد.

رأی الیوم در پایان بیان می کند: ترور این نویسنده اردنی برای اولین بار در نوع خودش صورت گرفت و آسیبی در تمامی سطوح کشور و یک لکه سیاه در طول تاریخ مملو از امنیت و ثبات اردن محسوب می شود. این ترور نیازمند انجام اقدامات امنیتی و تحقیقات گسترده سیاسی و امنیتی است تا علل این حادثه مشخص گردد و برای پیشگیری از عدم تکرار چنین حوادثی تدابیر لازم اتخاذ گردد. مقامات اردن ترور ناهض حتر را اقدامی از سوی یک فرد عنوان کرده اند؛ ما امیدواریم که گروهی به صورت برنامه ریزی شده اقدام به ترور این نویسنده اردنی نکرده باشد. زیرا در این صورت نگرانی ها تشدید خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.