به گزارش ایرنا ظریف در یک گفت وگوی اختصاصی با کیودو در نیویورک گفت که وی در دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از وی وعده و اطمینان گرفته است که تلاش بیشتری را برای رفع نگرانی های بانک های اروپایی در این خصوص انجام دهد.
وی در این خصوص گفت: اگرچه آمریکا مدعی است همه غیرآمریکایی ها را تشویق کرده است با ایران کار تجاری انجام دهند، اما ما معتقدیم این میزان اقدام کافی نیست بلکه از آنها می خواهیم اقدامات بیشتری را برای متقاعد کردن و در واقع رفع نگرانی های نهاهای خارجی به ویژه بانک ها برای انجام فعالیت های اقتصادی با ایران انجام دهند.
در ژوئیه (تیرماه) سال گذشته بود که ایران و گروه ۱+۵ با انجام یک توافق جامع (برجام) بر سر محدود سازی برنامه هسته ایران، موافقت کردند در مقابل امضای آن تحریم های اقتصادی و بانکی علیه ایران را لغو کنند.
هفت کشور دخیل در آن توافق، حتی هفته گذشته برای رفع نگرانی های ایران در خصوص بندهایی از آن قرارداد، نشستی را در نیویورک برگزار کردند.
اما پس از ۸ ماه از امضای برجام، ایران آمریکا را متهم می کند به اینکه به تعهدات و وعده های خود در این توافق عمل نکرده و از دیگر کشورهای های امضاء کننده برجام می خواهد برای حل این مسله یک نشست سطح بالا دیگر برگزار کنند.
اما وزیر خارجه ایران در این مصاحبه گفت که جان کری در آن دیدار اشاره کرد که در نشستی که در ماه مه (اردیبهشت) با مدیران اجرایی 9 بانک اروپایی در لندن داشته است به آنها قول داد که واشنگتن هیچ یک از بانک هایی که با ایران عملیات مالی انجام داده اند را تنبیه نکند.
اگرچه طبق برجام آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه ژانویه (دی ماه) تحریم ها علیه ایران را برداشتند اما برخی تحریم های آمریکا از جمله منع مبادلات بانکی دلاری با ایران در سیستم بانکی و مالی آمریکا هنوز برطرف نشده اند، موردی که همچنان خشم همه بازرگانانان و سرمایه گذاران علاقمند به همکاری با ایران را به سبب ترس از تحمل جریمه های سنگین از سوی آمریکا را همراه خود دارد.
به گفته محمد جواد ظریف، از آنجایی که امروزه بسیاری از بانک های اروپایی تمایلی به انجام معاملات با ایران ندارند، به همین دلیل از آمریکا انتظار داریم تلاش های جدیدی را برای رفع نگرانی های آنها انجام دهد، چرا که ما امروزه بیشتر مایلیم با بانک های ژاپنی، چینی و کره جنوبی و حتی آندسته از بانک ها کوچکتر و متوسط اروپایی که با ایران طرف هستند، معامله و کار مالی انجام دهیم.
وزیر خارجه ایران در این مصاحبه از شرکت های ژاپنی خواست امور تجاری و اقتصادی خود با ایران را با جدیت بیشتری پیگیری کنند به ویژه اینکه ایران بیش از همه مایل به خرید هواپیماهای مسافربری کوچک از شرکت میتسوبیشی ژاپن است به ویژه پس از آنکه دولت آمریکا شرکت های هواپیما سازی آمریکایی را از انجام معامله با ایران منع کرده است.
ظریف در این خصوص افزود: ما قصد داریم با ژاپن کار کنیم و به مبادلات دوجانبه خود با ژاپنی ها ادامه دهیم، چرا که ژاپن همواره از شرکای تجاری عمده ایران بوده و چون تاکنون همکاری های بسیار خوبی با آنها داشتیم امیدواریم همچنان به آن همکاری ها ادامه دهیم.
براساس این گزارش، دولت ژاپن در ژانویه (دیماه) گذشته تحریم های خود علیه ایران را برداشته و با امضای یک قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه در ماه فوریه (بهمن ماه) با ایرانی ها به شرکت های ژاپنی اجازه داده است تا با انجام معاملات با همتایان ایرانی خود در رقابت برای دسترسی به بازار ایران، راحت تر عمل کنند.
در ماه فوریه بود که حتی بانک دولتی همکاری های بین المللی ژاپن و شرکت صادرات و بیمه سرمایه گذاری نیپون نیز یک اعتبار 10 میلیارد دلاری برای انجام معاملات با ایران تخصیص دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.