به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه به درخواست آمریکا، انگلستان و فرانسه برای بررسی وضعیت شهر حلب تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست، «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه به تشریح وضعیت سوریه پرداخت و دولت سوریه و روسیه را به حملات هوایی به این شهر و گروه‌های مسلح مخالف دولت را به حملات راکتی به مناطق غیرنظامی متهم کرد.

وی گفت ساکنان حلب با مشکل تهیه ضروریات اولیه زندگی از جمله آب و نان مواجه هستند و خدمات درمانی مناسبی هم در این شهر وجود ندارد.

جلسه شورای امنیت یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که آتش‌بس سوریه بعد از حمله هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه و پس از آن حمله‌ای که به یک کاروان اقلام بشردوستانه در حلب انجام گرفت، شکست خورد.

روسیه که بر اساس توافق میان مسکو و واشنگتن مسئولیت نظارت بر آتش‌بس را بر عهده داشته، می‌گوید در یک هفته‌ای که این آتش‌بس در جریان بود، معارضین بیش از ۳۰۰ بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

دی میستورا: بحران سوریه راهکار نظامی ندارد/استعفا نمی‌کنم

آقای دی میستورا با انتقاد از اوضاع در حلب، گفت: «رسیدن به راهکار سیاسی یا آنچه پیروزی سیاسی خوانده می‌شود، غیرممکن است.»

وی همچنین تأکید کرد که با وجود شکست توافق روسیه و آمریکا، هنوز «روزنه کوچکی» برای متوقف کردن درگیری‌ها در سوریه و پایان دادن به خونریزی‌ها وجود دارد.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه در ادامه گفت با وجود شکست آتش‌بس در سوریه و ادامه درگیری‌ها، از سمتش کناره‌گیری نخواهد کرد.

وی گفت: «این کار را نخواهم کرد، چراکه اگر چنین کاری کنم، پیامی به سوری‌ها داده‌ایم که سازمان ملل می‌خواهد آن‌ها را تنها بگذارد.»

در ادامه این نشست «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل به صحبت پرداخت و همانطور که انتظار می‌رفت به شدت از روسیه انتقاد کرد.

وی مسکو را به جرایم جنگی و بمباران مناطق غیرنظامی در حلب متهم کرد و گفت اعضای شورای امنیت نباید در برابر روسیه ساکت باشند.

در بخش دیگری از این نشست «ویتالی چورکین» نماینده روسیه به صحبت پرداخت و به حاضران یادآورد شد که «معارضین میانه‌رو» چطور با نقض مکرر آتش‌بس این توافق را به شکست کشیدند.

آقای چورکین گفت مناطق شرقی حلب در اختیار گروه‌های مسلحی چون جبهه النصره است، که از سوی «حامیان سخاوتمند غربی‌شان» تسلیح شده‌اند.

وی همچنین بار دیگر از دی میستورا خواست برای از سرگیری فرآیند مذاکرات صلح سوریه تلاش کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.