به گزارش فارس، بازارهای مالی در اولین روزهای کاری مهر ماه، روندی متفاوت از روزهای قبل را تجربه کرد و با وجود اینکه هر ساله، با فرا رسیدن پاییز، رکود سراسر بازارها را فرا می‌گرفت، در معاملات بازارها شاهد طراوتی نسبی به روزهای قبل بودیم. مهم‌ترین اخبار اقتصادی نیز به موضوعاتی هم چون نحوه اجرایی سازی طرح کارت اعتباری، برگزاری نمایشگاه خودروی تهران، انتقادات ظریف از مجوز فروش هواپیمای آمریکا به ایران و عدم افزایش نرخ بهره آمریکا اختصاص داشت و در پایان ساعت کاری بازارهای مالی اصفهان، شاخص بورس مثبت شد، دلار افزایش یافت و قیمت سکه کاهش یافت.

*مقاومت در برابر ریزش پاییزی

بر خلاف روزهای منفی و رکودی تابستان، آغاز پاییز برای بازار بورس خوش یمن بود و در معاملات، شاهد رشد قیمت‌ها در اغلب نمادهای بورسی بودیم.

لیدری این دوره از صعود بار دیگر با گروه خودرویی بود و از همان دقایق ابتدایی صبح، تقاضا در نمادهای این گروه و خصوصاً سایپا افزایش یافت. با تشکیل صف خرید در نماد خساپا، ایران خودرو و خاور نیز به این حرکت پیوستند و به تعاقب آن، جو کلی بازار نیز صعودی شد.

در سایر گروه‌ها ازجمله گروه شیمیایی نیز پس از مدت‌ها تقاضا افزایش یافت و قیمت‌ها صعودی شد.

در گروه فلزات اساسی، به‌جز ذوب آهن، در سایر نمادها قیمت‌ها صعودی بود و فولاد مبارکه با ۱.۵ درصد رشد به ۱۲۰ تومان رسید. افزایش حجم معاملات در نمادهای فلزی و خصوصاً فولاد مبارکه در حالی روی داده که ماه‌ها است نمادهای این گروه از فقدان تقاضا رنج می‌برند.

در مجموع در معاملات، شاخص کل رشد خیره کننده ۴۶۵ واحدی به خود دید که ۶۲ واحد از این رشد بر دوش هلدینگ خلیج فارس و پس‌ از آن ایران‌خودرو و سایپا بود.

اتفاق مهم و جالب، همراه شدن گروه قندی با مثبت بازار بود؛ حرکتی که پیش‌تر در اغلب موارد به‌صورت معکوس روی می‌داد.

*استراحت خفیف برای صعود بیشتر

در معاملات دلار در طی روزهای اخیر شاهد تثبیت قیمتی و عدم رشد و افت قابل توجه بودیم. مجموع اتفاقات این روزها باعث شده قیمت‌ها در حالت انتظار قرار گرفته و فعالان بازار حالت تدافعی به خود بگیرند.

با این حال به گفته یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه، حالت فعلی معاملات ارز و عدم افت آن در روزهای تعطیل نشان دهنده و عزم بازار برای صعود پیوسته ولی آرام و کم شیب است.

بر همین اساس در معاملات، قیمت دلار با ۲ تومان رشد به ۳ هزار ۵۷۳ تومان رسید تا بازدهی مثبتی در اولین روز کاری مهر ماه در آن ثبت شود.

در سایر ارزها نیز، قیمت یورو به ۴ هزار و ۱ تومان رسید و پوند نیز ۴ هزار و ۶۷۵ تومان مورد معامله قرار گرفت.

*شوک آمریکایی به طلا

این هفته نیز جلسه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آمریکا به نتیجه نرسید و با تثبیت این نرخ، قیمت جهانی طلا با افت چند دلاری هزار و ۳۳۸ دلار رسید. در پی این اتفاق، قیمت طلا در بازار داخل نیز با افت مواجه شد و سکه نقدی با ۲ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید.

ربع سکه و نیم سکه نیز به ترتیب در ۲۹۷ و ۵۶۷ هزار تومان مورد معامله قرار گرفتند.

در بازار آتی سکه نیز قیمت‌ها نزولی دنبال شده و سررسیدها بین هزار تا ۲ هزار تومان کاهش یافتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.