به گزارش فارس،به نقل از فارن افرز، یک و نیم دهه پیش ایالات متحده آمریکا همراه با شرکای بین المللی‌اش یعنی کشورهای عضو آیساف جنگ علیه طالبان را در افغانستان راه‌اندازی کردند و اکنون بعد از سال‌ها معلوم می‌شود که طالبان این حملات را دفع کرده و تن به شکست نداده‌اند.

یکی از فرضیه‌ها در سیاست ایالات متحده آمریکا این است که در نهایت این کشور می‌تواند از طریق زور یک دستاورد قابل قبول در افغانستان داشته باشد.

در شروع جنگ، هدف کلی آمریکا شکست کامل طالبان در افغانستان بود، اما بعدا با طول کشیدن این جنگ این هدف مورد سوال قرار گرفت و در نهایت آمریکا بهترین گزینه را خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دانسته و تاکید کرد که باید نیروهای امنیتی افغانستانی تامین امنیت کشورشان را به دوش گیرند و این کشور در عوض، توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را در برابر طالبان افزایش خواهد داد.

طولانی شدن جنگ افغانستان و تغییر اهداف آمریکا

اما طول کشیدن این جنگ، اهداف اولیه آمریکا در افغانستان را تغییر داد و این کشور به خاطر جاه‌طلبی‌هایش اعلام کرد که شماری از نیروهای آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند.

به دنبال این سیاست جاه‌طلبانه در ماه جولای سال جاری میلادی، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آخرین تصمیم‌اش را درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرد و گفت که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا درباره خروج ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش می‌نویسد:‌ همه این عوامل حکایت از این دارد که کشورهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا، دولت افغانستان و دیگر شرکای بین المللی‌شان در جنگ افغانستان شکست خورده‌اند.

خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است

این گزارش می‌افزاید: آخرین ارزیابی‌ها از سوی وزارت دفاع آمریکا یا پنتاگون نشان می‌دهد که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و افزایش نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۹ توسط باراک اباما نیز نتواسته سطح خشونت‌ها در این کشور را کاهش دهد.

در همین حال اقدامات و فعالیت‌های شورشیان، از آدم‌ربایی گرفته تا فروش سلاح، در همان سطحی که در سال ۲۰۰۹ میلادی بوده، باقی مانده و حتی نشانه‌های از افزایش این اقدامات دیده می‌شود.

پیروزی قاطع در برابر طالبان در افغانستان ناممکن است

فارن‌افرز نوشت: نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا بعد از بررسی جنگ علیه طالبان به این نتیجه رسیدند که تلفات سربازان ارتش این کشور به طور پیوسته درحال افزایش است و حملات گروه‌های شورشی از جمله طالبان باعث کشته شدن تعداد زیادی از افسران پلیس افغانستان می‌شود.

این گزارش در پایان تاکید می‌کند: افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان پرسش‌های را در مورد چرایی نگهداری نیروهای آمریکایی و تمدید فعالیت این نیروها را در افغانستان مطرح کرد.

علاوه بر این شواهد موجود نشان می‌دهد که پیروزی قاطع در برابر طالبان در این کشور ناممکن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.