به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لی کچیانگ» نخست وزیر چین و «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا روز گذشته (شنبه) در هاوانا با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند؛ دیداری که به امضای ۳۰ توافقنامه همکاری در بخش های مختلف منجر شد.

کچیانگ اولین نخست وزیری است که پس از برقراری روابط میان دو کشور در ۵۶ سال پیش روز شنبه برای سفری دو روزه به کوبا رفت. با این حال شی جین پینگ رئیس جمهوری چین پیشتر و در سال ۲۰۱۴ به کوبا سفر کرده بود.

بر اساس آمار رسمی دولت کوبا، چین دومین شریک بزرگ تجاری کوبا پس از ونزوئلا است و ارزش تجارت میان این دو کشور در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ به یک میلیارد و ششصد میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد افزایش داشته است.

رویترز می نویسد کوبا از زمانی که دولت برای بهبود فضای کسب و کار اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار داد و دو سال پیش هاوانا و واشنگتن پس از دهه ها خصومت روابط خود را از سر گرفتند، تبدیل به مقصد پرطرفدار گردشگران، سرمایه گذاران خارجی و سران دیگر کشورها شد.

هفته قبل نیز شینزو آبه، اولین نخست وزیر ژاپن بود که از کوبا دیدار کرد و هدف از سفر خود را تعمیق روابط دو جانبه اعلام نمود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.