به گزارش فارس، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سالمندان گفت: در سال ۱۳۳۵، ۳ درصد جمعیت کشور سالمند بودند که در سال ۹۰ به ۸.۲ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ به ۲۱ تا ۲۵ درصد برسد.

وی ادامه داد: بنابراین افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال در سال‌های آینده با هم برابر می‌شوند.

محسنی گفت: سالمندان امروز با دیروز فرق اساسی دارند و دارای ظرفیت و استعدادهای خوبی هستند چرا که یک پنجم از طول زندگی افراد در این مقطع است و کشور می‌تواند از آنها در توسعه پایدار خود استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از سالمندان در مسائل اجتماعی و سیاسی بهره‌برداری مثبت داشت، گفت: از طرفی برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد این گروه یک تهدید نیستند بلکه رفاه و حمایت اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی برای آنها بهتر شده است.

وی گفت: در زمینه تنها شدن که جنبه منفی آن است دچار استرس و نگرانی شده و همچنین مستعد بیماری‌های مختلفی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان متولی اصلی حمایت از سالمندان است، گفت: در سال ۹۵ سالمندی از ردیف اعتباری خاصی برخوردار شد و اکنون در بسیاری از استان‌ها طرح‌های حمایتی ویژه داریم.

محسنی ادامه داد: به طور مثال، در یک استان به صورت پایلوت طرح پرداخت ایاب و ذهاب سالمندان در دستور کار است و با معاونت زنان ریاست جمهوی برای ۴۵ هزار زن سالمند در ۱۰ استان برنامه تغییر سبک زندگی و مهارت‌ها را داریم.

وی تصریح کرد: در ۱۲۳ استان بنیاد فرزانگان راه‌اندازی کرده‌ایم تا به مسائل سالمندان رسیدگی کنند و در موسسات آموزشی ترویج دوره طب سالمندی و مراقبت‌های سالمندی را در قالب تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌ایم. همچنین باشگاه‌های سالمندی نیز ترویج شدند.

محسنی گفت: به مقوله سالمندی به عنوان سونامی نباید نگاه کنیم بلکه فرصت است و اگر برنامه های علمی و اصولی داشته باشیم می‌توانیم از این استعداد و ظرفیتها استفاده کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون نگرانی از تنها بودن سالمندان وجود دارد، زمانی کودک رها شده در خیابان‌ها داشتیم اکنون سالمند رها شده داریم البته هنوز در فرهنگ کلی ما احترام به سالمند وجود دارد اما تنهایی، گوشه‌نشینی و انزوا در بین سالمندان در حال افزایش است البته مراکز شبانه‌ ما هنوز ظرفیت خالی دارند و مراکز روزانه ما تکمیل شده که نشان می‌دهد تمایل به نگهداری سالمند هنوز وجود دارد.

وی میانگین طول عمر افراد را ۷۴ در کشور دانست و گفت: با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست همچنین امید به زندگی زنان سالمند ۲ سال بیشتر است.

وی با اشاره به بحث خصوصی‌سازی و برون‌سپاری اختیارات دولتی گفت: می‌توان از طریق این قانون از سالمندان کمک بیشتری گرفت.

محسنی گفت: پیرترین استان با ۱۱ درصد گیلان است و جوان‌ترین استان سیستان و بلوچستان با ۴.۹ درصد است.

وی افزود: حدود ۶۰۰ هزار سالمند را تحت حمایت داریم که ۱۰۰ هزار نفر از آنها یارانه می‌گیرند، ۱۸ هزار نفر در مراکز شبانه روزی هستند که یارانه آنها حدود ۶۰۰ هزار تومان است و یارانه در مراکز روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.

محسنی گفت: معیار ما برای شمارش افراد سالمند در کشور افراد ۶۵ سال است که حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای حمایت‌های درمانی و بیمه تکمیلی در حال حاضر بیمه آتیه‌سازان از آنها حمایت می‌کند البته کسانی هستند که بیمه تکمیلی ندارند و بیمه سلامت ایرانیان از آنها حمایت می‌کند.

محسنی در مورد مجوز استخدام نیرو در سازمان بهزیستی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعلاً در حال بررسی است که از بازمانده مجوزهای برنامه پنجم بتوانیم افرادی را جایگزین نیروهای هرساله سازمان کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.