این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

در برخی رسانه‌ها اخباری در مورد منع ورود رئیس‌جمهور سابق به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم منتشر شد. اگر این منع از حضور صحت داشته باشد، علت آن را چه می‌دانید ؟

مصالح کشور حکم می‌کند که چنین تصمیماتی گرفته شود. در این کشور مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی وجود دارند. در این دو مجلس بزرگان و نخبگان کشور جمع هستند که باید مصالح کشور را حفظ کنند. بنده نیز این خبر را شنیدم که بزرگان کشور عدم ورود محمود احمدی‌نژاد به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را اعلام کرده‌اند. این اعلام قطعا براساس مصالح ملک و ملت است، چرا که ورود احمدی‌نژاد به عرصه سیاست، فضای سیاسی کشور را متشنج خواهد کرد. به نظر می‌رسد منع آقای احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری براساس شرایط منطقه، مسائل سیاسی و اقتصادی است. شرایط فعلی نیز اقتضا می‌کند که کشور از آرامش سیاسی برخوردار باشد که امکان دارد ورود آقای احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات این آرامش را بر هم بزند.

اگرچنین منعی صورت گرفته باشد، نشان‌دهنده این موضوع نیست که از آرامش به وجود آمده توسط دولت رضایت هست؟

این استنباط وجود دارد که وضعیت کشور در مقطع کنونی در مقایسه با فضایی که در زمان دولت قبل وجود داشت به آرامش مورد رضایت رسیده است. این مسائل همواره باید به صورت مقایسه‌ای بررسی شود و از دیدگاه بنده، شرایط در قیاس با دولت قبل آرام‌تر شده است. در دولت قبل هر روز پیش از یک سخنرانی، کشور به حالت انتظار فرو می‌‌رفت که احمدی‌نژاد مطالبی را مطرح کند و به اختلاف بین قوا و مسئولان دامن زده شود، بنابراین با قیاس این دو دولت، آرامش نسبی در اوضاع سیاسی اجتماعی کشور بیشتر شده است.

به لحاظ اقتصادی، هرچند تورم کاهش پیدا کرده اما رشدی مشاهده نشده است. با توجه به این شرایط چگونه عملکرد دولت یازدهم را سبب آرامش اقتصادی می‌دانید؟

مسائل اقتصادی یک بحث علمی است که شکل دقیق آن را متخصصان باید اعلام کنند. اما در صورت کلی رشد اقتصادی یا بهبود شرایط اقتصادی باید به شکل دفعی و ملموس ومحسوس اتفاق بیفتد. اما به هرحال آرامش روانی را که دربازار به وجود آمده است می‌توان از شاخصه‌های رشد کشور دانست. به وجود آمدن این آرامش نسبی موجب شده که سرمایه‌گذاران به صحنه بیایند و به مرور زمان خواهیم دید که این آرامش موجب رشد اقتصادی خواهد شد. درمساله فروش نفت و صادرات ایران به کشورهای خارجی به تدریج برای مردم مشخص می‌شود وتکیه بر تولید داخلی و صادرات در روند مطلوبی است و در مقایسه با دولت قبل درحال رشد اقتصادی هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.