به گزارش تسنیم، دومین جشنواره ملی برنج شامگاه شنبه با حضور استاندار مازندران و مسئولان استانی در روستای ترویجان بخش دابودشت آمل برگزار شد.

امام جمعه دابو و دشت‌سر در این جشنواره گفت: برای رسیدن به خودکفایی تولید برنج مسئولان امر بدنبال بروزرسانی تجهیزات کشاورزی در مازندران باشند.

حجت‌الاسلام مهدی تقی‌زاده با بیان اینکه با توجه به رویکرد سال گذشته امسال نیز برگزاری این جشنواره در دستور کار قرار گرفت، افزود: در سال گذشته پس از برگزاری جشنواره با پیگیری‌های مکرر از سوی نمایندگان مجلس و توجه سازمان جهاد کشاورزی نسبت به کشت دوم اقدام و از واردات بی‌رویه برنج جلوگیری شد.

وی با تاکید براینکه با توجه به حمایت دولت به کشاورزان, نسبت به کشت دوم از سوی برنج‌کاران مورد توجه قرار گرفت، گفت: با این حمایت می‌توان به کشت‌های بعد چون کشت کلزا روی آورد تا در امر تولید روغن کلزا تلاش و در آینده از واردات این روغن جلوگیری شود.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه رسیدگی بر مشکلات برنج و نوع برند دابو خواستار ثبت ملی برنج دابو شده و آمل پایتخت برنج کشور ثبت شود، تصریح کرد: کشاورز سختی‌های بسیاری در کشت برنج دارد و مشکلات فراوانی از ابتدای کشت آن وجود دارد که باید از سوی مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه دابو و دشت‌سر ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی ذیربط توجه داشته باشند تا تمام نهرها به صورت تجهیزات بتنی ایجاد تا هدر آب را نداشته باشیم و آنچه نیاز کشاورزان است را در اختیارشان قرار دهند.

وی با بیان اینکه با توجه به ورود کمباین‌هایی از سوی شرکت‌های تعاونی یا جهاد کشاورزی انتظار می‌رود که ورود درجه یک این دستگاه‌ها صورت گیرد تا برنج هدر نرود، افزود: برای جلوگیری از ضایعات برنج کارخانجات ما نیاز و حمایت جهت صنعتی شدن دارند تا با تجهیزات مدرن ضایعات کمتری برای برنج کشاورزان داشته باشیم.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: اکنون با حمایت و تلاش مسئولان قیمت برنج خوب شده و با مدیریت قیمت آن در بازار و واردات بی رویه جلوگیری شد.

وی با اشاره به در پیش قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی تاثیر آن را در مرغوبیت تولید برنج و جلوگیری از واردات و صادرات آن با برند دابو در سال‌های آینده بیان کرد.

به گزارش تسنیم، در این جشنواره از سه کشاورز نمونه با تولید برنج با کیفیت و ارگانیک با اهدای لوح تقدیر و جوایز تجلیل شد و همچنین در این جشنواره با برگزاری جشن خرمن و نمادی از عروس برون پس از برداشت برنج نمونه‌ای از سوی کشاورزان مازندرانی گوشه‌ای آئین‌ها و رسومات این استان را به نمایش گذاشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.