به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی شنبه شب در جشن نفس(پیوند عضو) که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، گفت: پیشرفت‌های علمی باعث شده از طریق اهدای عضو افراد زیادی حیات تازه بگیرند و هم‌اکنون کشور ما در دنیا جزو سرآمدان این امر است و در منطقه نیز پیشرفته‌ترین کشور در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به حمایت های مراجع و فتوای امام (ره) در باب پیوند عضو، افزود: شورای عالی پیوند در دولت یازدهم تشکیل شد و در حال حاضر ۵۰ مرکز در کشور مشغول فراهم‌آوری عضو هستند.

هاشمی با اشاره به تامین هزینه‌های پیوند عضو که با کمک بیمه‌ها و اعتبارات طرح تحول سلامت انجام می‌شود، ادامه داد: اگر پیوند عضو در داخل کشور انجام نمی‌شد هزینه هر پیوند عضو در خارج به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می رسید.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۵۰ درصد پیوندهای کلیه از افراد دچار مرگ مغزی تامین می‌شود، گفت: اگر پیوند از مرگ مغزی در کشور فرهنگ‌سازی شود این آمار به رقم بالایی می‌رسد.

وی با عنوان این مطلب که یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در کشور ما تصادفات جاده‌ای است، افزود: افراد جوانی در این قبیل حوادث دچار مرگ می‌شوند که می‌توان با اهدای عضو، به بیماران زیادی زندگی اهدا کرد.پ

هاشمی تاکید کرد: یکی از ابزارهایی که می‌توان مردم را به اهدای عضو تشویق کرد زبان هنر و استفاده از هنرمندان کشور است.

وزیر بهداشت گفت: بین زمانی که مرگ مغزی اتفاق می‌افتد تا زمانی که پیوند انجام می‌شود حدود ۳ روز زمان است و در این بین متقاعد کردن خانواده‌ای که عزیزش دچار مرگ مغزی شده بسیار سخت است و به همین دلیل اهمیت فرهنگ‌سازی بیشتر نمایان می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.