به گزارش خبرآنلاین دکتر حسن روحانی پنجشنبه شب در پایان سفر به نیویورک در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ما دیدیم که تروریسم مرزی را نمی شناسد و در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا این پدیده شوم، سرایت و همه جهان را مبتلا کرده است و باید تلاش خود را برای پایان دادن به تروریستم مضاعف تر کنیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که ایران به عنوان سد دفاعی بزرگ علیه ترویستم، القاعده و داعش بوده است و تمام جهان باید این موضوع مبارزه با آن را جدی بگیرند. این خطر برای منطقه ما نیست و برای همه انسان ها و سراسر جهان است و دیر یا زود باید این مشکل برطرف شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: دو مسأله را سه سال قبل در سخنرانی و ملاقات های خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کردم که مسایل پیچیده بین المللی از طریق گفت وگو و تعامل سازنده قابل رفع است.

دکتر روحانی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه آبستن خشونت و افراطی گری است، افزود: در سخنان خود در سازمان ملل متحد خواستار صدور قطعنامه ای تحت عنوان جهانی عاری از خشونت و افراطی گری شدم که امیدوارم این موضوع به تصویب برسد.

رییس جمهوری ایران اظهار کرد: خوشبختانه در موضوع بسیار پیچده هسته ای ایران به توافق دست یافتیم و این بحث مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

اهم اظهارات رییس دولت یازدهم را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*امروز پس از سه سال در حالی به نیویورک سفر می کنم که هشت ماه از توافق ایران با ۱+۵ می گذرد برای ما بسیار مهم است به جهان بگویم ایران در موضوع سلاح هسته ای و سلاح های کشتار جمعی برنامه ای ندارد و دکتر دفاعی ما تولید سلاح های کشتار جمعی نبوده است.

*هم اکنون برای جامعه جهانی این امر به اثبات رسیده است که این موضوع موفقیت بزرگی برای ملت و دولت ایران است.

*حریم ها از ابتدا یک ابزار غلط و نادرستی بود و نهایتاً به ضرر همه بود که برداشته شد. دو موضوع مهم درباره تحریم ها وجود داشت که بحث انرژی ( نفت و گاز) بعد از اجرای برجام به طور کامل برداشته شده است اما هنوز مشکلاتی در زمینه روابط بانکی وجود دارد که طرف های توافق باید به تعهدات خود در این خصوص عمل کنند.

*{خبرنگار شبکه خبری سی بی اس آمریکا به عنوان نخستین رسانه پرسید: دستگیری های متعددی در ایران این اواخر بود؛ از جمله یکی از اعضای تیم گفت وگو کنندگان برجام و تعدادی از سران آمریکا؛ می گویند که این یک کوششی است برای ضعیف ساختن رهبری جنابعالی و موضع سیاسی جنابعالی؛ آنهایی که فکر می کنند که یک تنش قدرتی در ایران وجود دارد، شما به آنها چگونه پاسخ می دهید؟}: البته در ایران مثل همه جوامع دمکراتیک به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد؛ دولت هم موافقان فراوانی دارد؛ هم منتقد دارد و هم مخالف دارد؛ این طبیعت یک جامعه آزاد است و ما از این نظر هیچ گله ای نداریم.

*اما دستگیری ها در ایران اگر مورد یا مواردی بوده در نهایت توسط دستگاه قضایی و قوه قضاییه مورد محاکمه قرار می گیرند؛ اگر در مرحله دادسرا برای آنها جرمی در حد کیفر خواست به اثبات برسد و پرونده به دادگاه برود و اگر در آنجا توقف بررسی را در دادسرا اعلام کنند، به طور طبیعی طرف آزاد می شود؛ بسیاری از مواردی که هست در مرحله دادسرا خاتمه پیدا می کند و مواردی هم هست که ممکن است به دادگاه ارجاع بشود.

*«من به عنوان رئیس جمهوری تلاشم بر این است که در ایران همچنین در بخش قوه قضاییه، در بخش های امنیتی قانون بخوبی اجرا شود و این مسؤولیت من است؛ مخصوصاً در زمینه اجرای قانون اساسی که مسؤولیت اجرای قانون اساسی طبق قانون اساسی صرفاً به عهده رئیس جمهوری است و رئیس جمهوری مسؤولیت دارد برای اجرای قانون اساسی؛ من طبق وظایف خودم موارد را دنبال کردم و می کنم البته معنای آن این نیست که من هر موردی که اقدام می کنم آن اقدامات اعلام بشود و در رسانه ها مورد بحث قرار بگیرد.

*{خبرنگار خبرنگار کیودوی ژاپن نیز پرسید: در طول سخنرانی خود در مجمع عمومی امروز فرمودید، درباره اجرای برجام از طرف مقابل، به طور خاص برنامه های بلوک کردن بعضی برنامه های بانکی از طرف ایالات متحده، می توانید کمی جزئیاتی را با ما در میان بگذارید و اینکه چه انتظاری دارید که آمریکا درباره اجرای برجام انجام دهد و اگر شرایط کنونی تغییر کند، دولت ایران چگونه با این موارد روبرو خواهد شد؟}: گله ای که ما از ایالت متحده آمریکا داریم در نحوه اجرای برجام در طول هشت ماه گذشته، این است که در اجرای تعهدات خود، ما شاهد تأخیر و در برخی موارد هم شاهد اهمال و همچنین عدم شفافیت هستیم. به عنوان مثال می توانم برای واضح تر شدن بگویم که طبق برجام، پس از اجرایی شدن آن باید فروش هواپیماهای مسافربری به ایران آزاد باشد و تحریم و ممنوعیت در این زمینه برداشته شود؛ این معنایش این بود که از همان روز اول همه مجوزهای لازم برای فروش هواپیما داده شود؛ شما می بینید در این روزهای اخیر دارد اعلام می شود درباره هواپیماهایی شبیه ایرباس یا بوئینگ؛ گله ما از تأخیر است؛ چون ما از زمانی که برجام امضا شد، تا زمانی که برجام اجرایی شد، یک فرصت کافی برای تدوین همه آیین نامه ها و مقررات پیش روی دو طرف بود که ما به همه تعهدات عمل کردیم اما طرف مقابل ما هم تاخیر دارد؛ مثل این موردی که من گفتم؛ البته طرف مقابل که من گفتم مقصود من عمدتاً ایالات متحده آمریکاست؛ بقیه کشورها تلاش می کنند برای اینکه برجام اجرایی و عملیاتی شود.

*«آمریکایی ها در مسأله بانک ها آن گونه که بانک های بزرگ به ما می گویند به صورت شفاف صحبت نمی کنند؛ یکبار به صراحت می گویند شما آزاد هستید با ایران کار کنید و مانعی پیش روی شما نیست؛ گاهی با یک لحنی صحبت می کنند که طرف را دچار شک و تردید می کنند. مثلاً می گویند که بله، تحریم برداشته شده است اما تحریم هسته ای برداشته شده و حواستان باشد که تحریم های اولیه هنوز هست و باید آنها را دقیقاً مراعات کنید و یا بانکهای بزرگ را از شدت عمل خزانه داری آمریکا نسبت به آنها می ترسانند.»

*«این موردی است که ما نسبت به آن اعتراض داریم؛ ساز و کاری هم که برای اعتراض پیش بینی شده، مراحلی دارد که ما آن مراحل را طی کردیم و داریم طی می کنیم.»

*{رییس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن پست درخصوص حمایت ایران از بشار اسد رییس جمهوری سوریه و اجازه دادن پروازهای داخلی برای کمک های انسان دوستانه به این کشور}: مسائل بسیار مهمی در سوریه وجود دارد؛ میلیون ها نفر در این کشور آواره هستند و ماههاست که برای بسیاری از مردم، دارو و مواد غذایی نرسیده است. ۶۰ درصد خاک سوریه در دست تروریست هاست، تروریست ها در کشورهای منطقه فجایع زیادی را انجام داده اند؛ به طوری که چنین جنایت هایی کمتر در تاریخ سراغ داریم.

* مسأله مهم در سوریه، کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور است که ایران نیز در طول ماه ها و سال های گذشته کمک های زیادی را به سوری ها کرده است. کمک های بشردوستانه ربطی به پروازهای ممنوعه ندارد، ایجاد پرواز ممنوع به سود تروریست هاست؛ زیرا آنها به غیر از هواپیما، همه گونه سلاح، اسلحه، توپخانه و ... دارند. البته باید مسیرهای امنی را برای کمک های انسان دوستانه پیدا کرد.

*باید بشدت با تروریسم مقابله کرد، رییس جمهوری سوریه پیش از این نیز در این کشور حکومت می کرد؛ اما کشتار مردم سوریه پس از حضور تروریست ها آغاز شد. در تمام آتش بس ها مسأله ادامه مبارزه با گروه های تروریست ها مورد تأکید همه بوده است.

* معتقدم مسأله نخست در سوریه، کمک رسانی به مردم است. مسأله دوم، مبارزه با تروریسم است و موضوع سوم، آماده کردن زمینه برای حکومت همه گروه ها و حضور آنها در حکومت آینده است و رأی مردم می تواند دموکراسی را در این کشور ایجاد کند.ر پاسخ به این سؤال که در نطق خود در سازمان ملل از رفتار آمریکا و عربستان اعتراض کرده اید، چه وجوه مشترکی بین عربستان و آمریکا وجود دارد گفت: وجود مشترک این دو کشور تخلف از قوانین، تعهدات و مقررات بین‌المللی است.

*{با اشاره به بلوکه کردن اموال ایران توسط آمریکا}: این یک اقدام خطرناک برای آمریکاست. آن‌ها اموال بانک مرکزی را تصرف کرده‌اند و این دست درازی را ما به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم می کنیم. ایران در دادگاه لاهه از امریکا شکایت کرده است، ما این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت.

*{ در خصوص رفتار عربستان}: اختلاف ما با عربستان در خصوص مسائل دوجانبه نیست بلکه در مورد مسائل منطقه ای است. عربستان در خصوص مسائل منطقه دخالت هایی می‌کند و اعتراض من به عربستان بدلیل لغو مقررات بین‌المللی و جنایات این کشور در یمن و همچنین نحوه رفتارش با زائران خانه خدا است چرا این کشور باید حیات و امنیت زائران را تضمین کند و رفتار اسلامی با آن‌ها داشته باشد.

*معتقدیم مساله بی ثباتی و ناامنی را در منطقه باید حل کنیم و با موضوع تروریسم که موضوع مهمی است باید مقابله کنیم چرا که برای همه کشورها خطرناک است.

*عربستان اشتباه محاسباتی دارد، دو سال بمباران یمن هیچ خاصیتی برای این کشور نداشته و تنها برای مردم یمن زیان‌بار و خسارت آور بوده است.

*منطقه ما لبریز از نزاع ها، اختلاف‌ها و ناامنی ها شده است، کشورهایی هستند که دارند به کلی نابود می‌شوند و کشورهایی هستند که به این اختلافات منطقه ای دامن می‌زنند و از تروریست ها حمایت می‌کنند و سازمان ملل و شورای امنیت باید این کشورها را مورد فشار قرار دهد.

* ایران نیز نگران امنیت خود است، اگر با تروریسم مبارزه نکنیم نه تنها امنیت منطقه بلکه امنیت اروپا، آسیا و آمریکا و دیگر نقاط جهان نیز مورد خطر قرار خواهد گرفت.

*{در مورد مساله حج که مورد سؤال یکی از رسانه‌های ژاپنی بود}: کشور عربستان اختیاراتش نسبت به زائران یک اختیار نامحدود نیست. مکه و عربستان مخصوصاً اعمال حج وظیفه دینی و اسلامی و متعلق به همه مسلمانان حج است. همه باید آزادانه به اعمال حج بپردازند و عربستان نیز باید به این وظیفه خود عمل کند.

*بازداشتن مسلمانان از حج از لحاظ دینی یک گناه بزرگ و از لحاظ سیاسی اشتباه بزرگی است. عربستان با زیرپا گذاشتن روابط حسن همجواری امسال مشکلاتی را در زمینه حج ایجاد کرده است و امیدواریم این کشور در مسیر درست قرار گیرد.

*همیشه با آمریکا در منطقه خلیج فارس درگیری داشته ایم اما نباید بگذاریم به آن دامن زده شود. وظیفه ما ماجراجویی نیست و نخواهند کرد و وظیفه ی ما حفاظت منافع خودشان است. آمریکایی ها اصلا چرا به این منطقه می آیند. امروز جنگی نیست جز بمباران یمن توسط عربستان که امریکا به آن کمک می کند.

*آمریکایی ها همیشه عده ای ایرانی داشته اند. ما هم می توانیم بگوییم امریکایی ها از آن ها بعنوان کارت استفاده کنند. خانم می ازمن کمک خواستند در مورد برخی از آن هایی که دستگیر شده اند و من برای ایشان توضیح دادم.

*ملت ایران از مجموع رفتارهای دولت آمریکا راضی نیستند و دلایل رونشی هم نسبت به این موضوع دارند.

*{خبرنگار صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نیویورک نیز پرسید: برای تحویل ریاست جنبش عدم تعهد به ونزوئلا و در ادامه به کوبا رفتید و الان در آمریکا با سران کشورهای جهان، ملاقات های دوجانبه و چند جانبه ای داشتید؛ مهمترین نکته ای که پیگیری کردید}: البته مسائلی که در کشورهای عدم تعهد در ونزوئلا مطرح بود با سرانی که در آنجا ملاقات داشتیم و ملاقانی که در کوبا با رئیس جمهوری کوبا داشتیم و اینجا، شاید برخی از مواردش متفاوت باشد اما در عین حال در همه این ملاقات ها شاید یک بخش از آن استفاده از فرصت پسابرجام بود؛ اینکه ما چگونه روابط اقتصادی رو ما توسعه بدهیم؛ روابط بانکی بین ایران و کشورهای دیگر را توسعه بدهیم و ما بتوانیم از فرصت گذشته ای که در دوران تحریم ظالمانه قرار داشتیم و روابط کشورها با ما مشکلاتی داشت، امروز آنها را جبران کنیم.

*در واقع برجام به نفع همه کشورها بود؛ چون همه کشورها در معاملات اقتصادی خود با ما مشکلاتی داشتند و با اجرای برجام آن مشکلات یا برداشته یا کم شده؛ بنابر این، برای بهره برداری از این فرصت، روابط اقتصادی، روابط سیاسی و موضوع دومی که در همه این ملاقات ها مطرح بود تقریباً مسائل منطقه، ناامنی های منطقه، مشکلاتی که در عراق، سوریه و یمن نیز سایر کشورها هست و نحوه همکاری ما در این مساله بسیار مهم، این دو نکته اساسی بود که در همه ملاقات ها تقریباً مطرح بود. البته در عدم تعهد موضوعاتی درخصوص فعال تر شدن جنبش عدم تعهد، نحوه رابطه ما با کشورهای آمریکای لاتین و اینجا هم با کشورهای مختلف، روابط دو جانبه و مسائل اقتصادی بین دو کشور مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

*{در پاسخ به سؤال خبرنگار ایتارتاس مبنی بر اینکه آیا امکانی هست که ایران واردات گندم از فدراسیون روسیه داشته باشد}}مقررات خاصی برای روسیه نداریم؛ امسال در ایران گندم بیش از نیاز داخلی تولید شده و هم به خودکفایی رسیدیم و همه مقداری اضافه تولید داریم که باید صادر کنیم؛ انبارهای ما برای ماه های متوالی مملو از گندم است. برای ماه های آینده واردات گندم به کشور را نداریم، بحث روسیه نیست؛ اما گر بتوانیم صادرات مجدد پیدا کنیم، اشکالی ندارد می توانیم از روسیه گندم وارد کنیم و آن را دوباره صادر کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.