به گزارش ایسنا، سناتور مارکو روبیو روز سه‌شنبه طرح جدیدی که رونوشتی از آن به دست روزنامه واشنگتن فری بیکن رسید را ارائه خواهد کرد که کابینه اوباما را از انجام همه پرداخت‌ها به ایران باز می‌دارد.

بر اساس این طرح ایران مجبور خواهد بود تا میلیاردها دلار وجوه آمریکا را که همین اواخر از سوی کاخ سفید به تهران ارسال شده است را بازگرداند.

طرح روبیو که نسخه‌ای از آن توسط مایک پمپئو در مجلس نمایندگان ارائه می‌شود، با ادعای این که برای حملات گذشته که توسط جمهوری اسلامی طرح‌ریزی و هماهنگ‌سازی شده حکم می‌کند که به قربانیان آمریکایی تروریسم حدود ۵۳ میلیارد دلار بپردازد.

به نوشته واشنگتن فری بیکن این طرح در بحبوحه افزایش انتقادات از تصمیم کابینه در پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای آزادسازی زندانیان آمریکایی مطرح می‌شود. این پرداخت که جزییات آن از کنگره و مردم آمریکا پنهان نگه داشته شده به نظر می‌رسد به کانون توجه برخی از ماموران تحقیق کنگره در هفته‌های آینده بدل شود.

مارکو روییو در اظهاراتی به فری بیکن گفت:‌ توافق فاجعه‌آمیز هسته‌ای رییس‌جمهور اوباما با ایران با یک باج‌دهی نامشروع و پرداخت میلیاردها دلار بود.

وی با بیان این که دولت ایالات متحده نباید با تروریست‌ها مذاکره کند و در ازای آزادی گروگان‌های آمریکایی باج بپردازد اضافه کرد: همان گونه که شخص رییس‌جمهور اوباما پذیرفت انجام چنین کاری آمریکایی‌های بیش‌تری را در معرض خطر قرار می‌دهد.

طرح روبیو که سند ممنوعیت پرداخت باج نامیده می‌شود از سوی سناتورها جان کوربین، مارک کرک، کیلی آیوت، جان باروسو و شلی مور کاپیتو حمایت می‌شود.

مایک پمپو، عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به فری بیکن گفت:‌ کنگره موضع روشنی را اتخاذ می‌کند. از ایران می‌خواهد تا مبلغ بیش از یک میلیارد دلاری که کابینه اوباما به اشتباه به آن‌ها داده را بازگرداند و به هر گونه پرداخت پولی که در آینده این کابینه یا کابینه دیگر ممکن است بخواهد بپردازد پایان می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.