دادگاه تجدیدنظر استان در دومین روز پیاپی میزبان دادستان سابق تهران بود؛ اما این‌بار نه برای پرونده‌ای که او را از صندلی قضاوت دور کرد، بلکه برای خروجی مدیریت او در سازمانی که برخلاف قانون، سکانداری آن را در دست گرفته بود. سعید مرتضوی که رهاورد دوران تصدی او در سازمان تامین اجتماعی، حجمی از پرونده را روی میز دادگاه کیفری استان قرار داده بود، با رای صادر شده، به عنوان معترض، منتظر نتیجه اعتراض خود می‌شود، تا با فاصله‌ای یک‌ساله برای دفاع از اقدامات خود در دادگاه تجدیدنظر استان حاضر شود.


مرتضوی که همواره از اقدامات خود در سازمان تامین اجتماعی دفاع کرده و تصدی خود را بر این سازمان قانونی می‌دانست، شاید باور نداشت که در بخش نخست این پرونده که در مرداد سال ۹۴ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک و به ریاست قاضی کشکولی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، به اتهام تحصیل مال نامشروع (حقوق دریافتی در زمان تصدی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی) به شش ماه حبس تعزیری و رد مال و به اتهام تصدی غیرقانونی پست سرپرستی سازمان تامین اجتماعی به شش ماه حبس تعلیقی و همچنین بابت مبلغی که به عنوان حقوق در ایام سرپرستی دریافت کرده به رد مال محکوم می‌شود. او هرچند در پرونده کهریزک پیروز بود و توانست با حکم تبرئه از اتهام «معاونت در قتل» نجات یابد، اما در پرونده تامین اجتماعی رای صادرشده را قابل قبول نمی‌دانست.

آیا درست است که برای کار انجام شده حقوق نگیرم؟

سعید مرتضوی که روز سه‌شنبه در ارتباط با شکایت اولیای‌دم مرحوم روح‌الامینی قربانی حادثه کهریزک در شعبه ٢٢ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حضور یافته بود، دیروز هم به دادگاه تجدیدنظر رفت تا به پرونده تامین اجتماعی او رسیدگی شود. دادگاهی که او در دفاعیات خود خطاب به رییس جلسه می‌پرسد که آیا درست است که بابت شش ماهی که در تامین اجتماعی کار کرده‌ام حقوقی دریافت نکنم؟ فقط او را به عنوان معترض میزبانی نمی‌کرد. سازمان تامین اجتماعی نیز از این حکم رضایت ندارد تا دادگاه برای هر دوطرف دعوی باز هم تکرار شود.

مجتبی نظری وکیل سازمان تامین اجتماعی، در گفت‌وگو با «اعتماد»، با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی و سعید مرتضوی هر دو به حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اعتراض کردند، گفت: «این پرونده پس از اعتراض ما برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شد. اما دیوان عالی کشور نیز با استناد به قانون جدید آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به این پرونده را در صلاحیت دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران دانست و آن را دوباره به دادگاه کیفری استان ارجاع داد.» نظری با اشاره به جلسه دیروز دادگاه تجدیدنظر، عنوان کرد: «در این جلسه هم من به عنوان وکیل سازمان تامین اجتماعی و هم سعید مرتضوی به بیان دفاعیات خود پرداختیم.»

وی با بیان اینکه اعتراض ما به تصدی غیرقانونی سعید مرتضوی بر سازمان است که از همین‌رو نباید حقوق شش ماه از این دوران را دریافت می‌کرد، گفت: «سعید مرتضوی در این دادگاه خطاب به قاضی گفت که آیا درست است برای کاری که انجام داده‌ام حقوقی دریافت نکنم؟» وکیل سازمان تامین اجتماعی در ادامه و با تاکید بر اینکه ما در این پرونده از حق ٣٣ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی دفاع می‌کنیم، اظهار کرد: «سعید مرتضوی علاوه بر محکومیت به رد مال به مبلغ ٤٦ میلیون تومان به شش ماه حبس هم محکوم است که از همین‌رو در دفاع از خود می‌گوید: اصلا این چند ماه را صلواتی کار کرده‌ام اما چرا باید حبس بکشم؟» نظری در پایان عنوان کرد: فرصت اخذ آخرین دفاع از مرتضوی فراهم نشد و قرار بر این شد در جلسه بعدی که هنوز زمان آن مشخص نشده است، آخرین دفاعیات مرتضوی اخذ شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.