به گزارش ایرنا، اسلام کریم اوف که سابقه ۲۶ سال حکومت بدون انقطاع بر ازبکستان را دارد، چهار روز پیش و در سن ۷۸ سالگی به دلیل خون ریزی و سکته در بیمارستان بستری شد.

پس از گذشت یک روز از این واقعه، حتی برخی رسانه ها خبر مرگ اسلام کریم اوف را منتشر کردند که در گزارش های غیر رسمی تکذیب شد، ولی هنوز نیز گزارشی رسمی در باره وضعیت سلامتی وی انتشار نیافته است.

بنا به اعلام روز چهارشنبه شبکه تی وی سنتر روسیه، اعضای یک گروه پزشکی انستیتو جراحی اعصاب بوردنکو مسکو - از بهترین مراکز پزشکی این کشور - روز چهارشنبه عازم ازبکستان شدند.
پیش از این نیز اعلام شده بود که لئو باکریا پزشک سرشناس و جراح قلب روسیه در نخستین روز بستری شدن اسلام کریم اوف برای مشارکت در مراحل درمانی وی به ازبکستان رفته است.

کریم اوف که از سال 1989 دبیر اول حزب کمونیست ازبکستان و سپس 24 مارس 1990 به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، سال 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن 68٪ آرا نخستین رییس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تاکنون قدرت را در دست دارد.

ازبکستان در آسیای میانه دارای مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان به پایتختی تاشکند است که 474 هزار و 400 کیلومتر مربع مساحت و حدود 27 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.