به گزارش آنا، دانشمندان معتقدند که این خوشه دقیقا پس از تولدش دیده می‌شود و به بیان کوتاه در یک مرحله مهم از تکاملش که تاکنون هرگز دیده نشده است.

این خوشه کهکشانی CL J۱۰۰۱+۰۲۲۰ نام دارد و حدود ۱۱/۱ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. با کشف این جرم آسمانی، زمان پیدایش خوشه‌های کهکشانی - بزرگ‌ترین ساختارهای کیهانی‌ای که با نیروی گرانش کنار هم قرار می‌گیرند- ۷۰۰ میلیون سال دیگر به عقب کشیده می‌شود.
تائو وانگ، رئیس گروه تحقیقاتی از کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه (CEA) می‌گوید: «این خوشه کهکشانی نه تنها به دلیل فاصله زیادش از زمین مهم است، بلکه در حال رشد و گذر از دوره شگفت‌انگیزی است که تاکنون دیده نشده است».
هسته CL J۱۰۰۱ شامل ۱۱ کهکشان عظیم است که نه تای آنها در مرحله پرابهت ستاره‌‌فشانی هستند. در واقع، نرخ ستاره‌زایی در مرکز این خوشه معادل نرخ شکل‌گیری سه هزار خورشید در سال است. این نرخ حتی برای خوشه‌هایی که تقریبا به دوری CL J۱۰۰۱ و بنابراین هم‌سن آن هستند نیز نرخ بالایی است.
تابش پراکنده اشعه ایکس که توسط رصدخانه‌های چاندرای ناسا و XMM-نیوتن سازمان فضایی اروپا مشاهده شده است، از انبوه عظیمی از گازهای داغ گسیل می‌شود که یکی از ویژگی‌های توصیفی یک خوشه‌ کهکشانی واقعی است.
دیوید الباز، یکی از اعضای این پژوهش پژوهشی، می‌گوید: «به نظر می‌رسد ما این خوشه‌ کهکشانی را در گامی کلیدی به تله انداخته‌ایم که در آن، از یک دسته کهکشان آزاد به یک خوشه‌ کهکشانی جوان ولی کامل تبدیل شده است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.