به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در حالی که هفته گذشته حیدر العبادی اعلام کرده بود که عراق هنوز تولید خود را به اندازه کافی افزایش نداده است، روز گذشته نخست وزیر عراق اعلام کرد که از پیشنهاد فریز نفتی حمایت خواهد کرد. فیاد النیما، وزیر نفت عراق روز گذشته اعلام کرد که عراق از هر اقدامی برای ایجاد قیمت نفت منصفانه استقبال خواهد کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه سپتامبر و در حاشیه کنفرانس صنعت در الجزایر نشستی غیررسمی را برگزار خواهد کرد تا در کنار تولیدکنندگان بزرگ دیگر نظیر روسیه برای احیای قیمت نفت به بحث و تبادل نظر بپردازند. تلاش قبلی برای حمایت از قیمت در ماه آوریل به دلیل تنش سیاسی میان ایران و عربستان بی‌نتیجه باقی ماند.

العبادی اعلام کرد: «نظر ما این است که فریز تولید به حمایت از قیمت کمک می‌کند. افت قیمت نفت موجب ایجاد نوسان شده و این موضوع به عراق ضربه خواهد زد چرا که درآمد ما برپایه نفت است»

عربستان- ایران

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در روز ۲۶ آگوست اعلام کرد در حالی که طرح فریز نفتی به طور کلی برای جو حاکم بر بازار مثبت خواهد بود، اما برای اینکه بازارها خود به تعادل برسند هیچ مداخله‌ای نیاز نخواهد بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور تنها در صورتی که سهم بازار خود را پس بگیرد با اوپک همکاری خواهد کرد.

به دلیل سال‌ها جنگ و تحریم، اوپک عراق را از سهمیه تولید معاف کرده است. در حالی که در سال‌های اخیر تولید عراق پس از عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی به شدت تقویت شده اما تولید این کشور در ماه جولای همچنان زیر ظرفیت تولید بوده است.

در پی سقوط قیمت نفت، عراق تمایل بیشتری به همکاری با اوپک پیدا کرده است. این کشور برای تثبیت اقتصاد لرزان خود وامی 5.3 میلیون دلاری از صندوق بین‌المللی پول تامین کرده است.

طرح‌های توسعه کنونی عراق ممکن است برای تطبیق با فریز نفتی به مشکل بر بخورد. عراق به شرکت‌های نفت بین‌المللی اعلام کرده تولید خود را تقویت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.