به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در این دیدار از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست بعدی کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور خبرداد.

وی با اشاره به درخواست طرف لبنانی برای آماده سازی هرچه سریعتر تواقفنامه کالاهای تجارت ترجیحی، اظهار داشت: این موضوع را حتما به عنوان مسوول کمیسیون مشترک از طریق وزیر صنعت و معدن پیگیری خواهیم کرد تا هر چه زودتر فهرست کالاهایی که باید در موافقنامه تجارت ترجیحی درج شود تکمیل کنیم.
آخوندی با اشاره به مشکلات بانکی و بیمه ای بین دو کشور گفت: در هر صورت برای اینکه بتوانیم کار اقتصادی گسترده تری را آغاز کنیم روابط بانکی مهم است و در همین راستا با فوریت در حوزه بانکی باید افتتاح حساب در بانک های مرکزی طرفین و دیگری معرفی دو بانک کارگزار در اسرع وقت انجام شود تا صدور حواله ها را آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انتظار داریم این موضوع پیگیری و به نتیجه برسد، گفت: در ارتباط با بحث سرمایه گذاری مشترک خوشبختانه لبنانی ها در ایران سرمایه گذاری های زیادی داشتند و تاکنون سرمایه گذاران لبنانی در حوزه سیمان و برخی حوزه های صنعتی سرمایه گذاری کرده اند.
وی گفت: ما آمادگی داریم در خصوص تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری بین ایران و لبنان کار کنیم تا هم در صنعت هوانوردی، دریایی، ریل و ساخت آزادراه ها و در حوزه شهرسازی و بازار بورس بتوانیم سرمایه گذاری های مشترکی داشته باشیم و در راستای توسعه دو جانبه باید پروازهای مستقیم بیروت - مشهد و بیروت - تهران و همچنین برگزاری پرواز مستقیم بیروت - شیراز توسعه یابد.
حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان نیز در این دیدار، با ابراز خرسندی از ملاقات با مقام های ایرانی، گفت: ما برای این در اینجا هستیم تا نتایج مربوط به نشست های دوره ای کمیته مشترک اقتصادی دو کشور را دنبال کنیم که چند ماه قبل هم این کمیسیون نشست خود را برگزار کرده است.
وی با بیان اینکه ما باید هرچه سریعتر امضای یک تواقفنامه تجارت ترجیحی را بین دو کشور عملیاتی کنیم، گفت: لیست طرف لبنانی آماده است و منتظر دریافت لیست طرف ایرانی هستیم تا بتوانیم این تواقفنامه را به سمت و سوی امضا و اجرایی شدن ببریم زیرا که این تواقفنامه می تواند روابط تجاری دو کشور را ارتقا دهد.
وی با بیان اینکه تاکنون تلاش های زیادی برای تسهیل نقل و انتقال کالا بین دو کشور انجام شده است، گفت: اما مالیات های گمرکی و موانع دیگر هم چنان موجود است و با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور می توانیم روند صدور کالاهای خود را افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، حجم مبادلات تجاری بین ایران و لبنان در پایان سال گذشته به حدود 115 میلیون دلار رسید و دو کشور در تلاش هستند با تقویت کمیسیون مشترک همکاری ها و مبادلات اقتصادی خود را افزایش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.