به گزارش اقتصادنیوز سید حسین میرشجاعیان حسینی در نخستین نشست خبری خود در سمت معاون وزیر اقتصاد به مساله بدهی دولت، نرخ رشد اقتصادی، کاهش اتکا به درآمد نفتی، احتمال افزایش قیمت نفت و بروز بیماری هلندی اشاره کرد.


گزیده سخنان وی را در جدول زیر می‌بینید.

گزیده سخنان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری

www.eghtesadnews.com

تک نرخی شدن ارز

یکسان‌سازی نرخ ارز زمستان امسال اجرایی شود و دولت باید منابع مالی و ارزی کافی برای اجرا داشته و ساز و کار انتقال ارز تسهیل و مقدمات آن فراهم شود. مسلماً افزایش تورم خواهیم داشت، اما به شکل کنترل شده است. همچنین نرخ تک‌نرخی شدن ارز قطعی نیست. در حال حاضر شکاف ارز رسمی و غیررسمی 16 درصد است.

بدهی دولت

رقم دقیق بدهی‌های دولت محرمانه است. رقم بدهی‌ها همان عددی است که تاکنون منتشر شده و دولت 194 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، همچنین در بخش بدهی دولت به بانک‌ها مسئولان جریمه دیرکرد بدهی را قبول ندارند و ملاک آنچه سازمان حسابرسی انجام می‌دهد، خواهد بود.

رشد اقتصادی

رشد نقطه به نقطه اقتصاد ایران 4.4 درصد در سه ماهه اول ثبت شده، اما دوازده ماهه سال اهمیت دارد و تحلیل‌ها نشان می‌دهد خروج از رکود را پیش رو داریم. اول صنایع بزرگ راه‌ می‌افتند و طول می‌کشد که به صنایع کوچک‌تر برسد و مردم آن را احساس کنند.

باید تلاش کنیم کیک اقتصادی کشور بزرگ‌تر شود، اما رشد مداوم اهمیت بسزایی دارد.

طبق گزارش‌های بین‌المللی درآمد سرانه ناخالص ملی در سال 2015، بر اساس قیمت برابری قدرت خرید رتبه ایران از جایگاه 91 به 90 رسیده و یک پله صعود داشته است.

پیش‌بینی می‌شود بین 4 تا 4.5 درصد رشد داشته باشیم، ممکن است کمتر یا بیشتر بشود، این بستگی به سناریوهای مخل اقتصادی دارد، عموماً 3 درصد از این رشد از محل نفت خواهد بود.

درآمد سرانه ناخالص ملی

رتبه کشور از 152 در میان 186 کشور سال گذشته به 118 رسید و امسال نیز پیش‌بینی رشد 8 پله‌ای خواهیم داشت، به خصوص در مؤلفه تجارت فرامرزی 17 مورد از آن اثرگذار بوده است.

کاهش اتکا به نفت

سهم نفت از درآمد عمومی در سال 91، 40 درصد بوده و در سال 94 به 33 درصد کاهش یافته که هدف‌گذاری امسال 25 درصد است همچنین سهم مالیات در تأمین منابع عمومی سال 94، 39 درصد بود و در 4 ماه نخست سال 57 درصد بوده که عملاً نسبت به هدف‌گذاری انجام شده ارقام بهتری محقق شد.

افزایش قیمت نفت

هر لحظه امکان دارد بیماری هلندی باز گردد و سیاست‌های پوپولیستی به آن دامن می‌زند. در دولت انضباط فکری موجب ایجاد انضباط مالی شد. به نظر می‌رسد بازار نفت شوک قیمتی نداشته باشد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، در ماه‌ها‌ی آتی حداکثر تا سقف 50 دلار افزایش قیمت نفت را داشته باشیم.

تراز بازرگانی

سال 92، تراز بازرگانی کسری 7.8 میلیارد دلاری داشت و سال 94، 0.9 میلیارد دلار مثبت بود، سال 95، رشد 10.2 درصدی مشاهده می‌شود و نیز کاهش 2.8 درصدی در واردات داریم.

این نقد وارد شده که ورود کالاهای واسطه‌ای پایین آمده و واردات نیز کاهش یافته است. با این حال با رونق اقتصادی رشد در صادرات و تولید داخل ایجاد می‌شود که می‌توان در خصوص تراز بازرگانی تحلیل بهتری ارائه داشت.

مدیریت اطلاعات اقتصادی

اطلاعات دیر به سیاست‌گذاران می‌رسد و باید عقب‌ماندگی در این زمینه را جبران کنیم و همچنین در رابطه با سیاست‌های اقتصادی هر سه‌شنبه پروژه وزارت و این سیاست‌ها با حضور وزیر بررسی و رصد می‌شود.

بهبود فضای کسب‌وکار

از 1800 مجوز تا کنون 1221 مجوز بررسی و به همراه ارزیابی شناسنامه‌دار شده‌اند، تا کنون مجوزهای وزارت کشاورزی، صنعت، نیرو و سازمان بورس، محیط زیست در هیأت مقررات‌زدایی مصوب و ابلاغ شده است و آمادگی داریم مجوزهای سازمان انرژی اتمی، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور،‌ بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، ارتباطات، ورزش و معاونت امور زنان بررسی و نهایی کنیم.

تنها راه بهبود فضای کسب و کار کشور توسعه دولت الکترونیک کشور است که اگر مغفول واقع شود، هر چه بافتیم از دست می‌رود. قانون‌گذاری جدید نیز انباشت قوانین را به همراه خواهد داشت.

رشد 8 درصدی برنامه

برای تحقق رشد 8 درصدی به منابع داخلی و خارجی پیش‌بینی شده در برنامه نیاز داریم. در حال حاضر هدف‌گذاری رشد 30 درصد از محل منابع و 70 درصد از محل بهره‌وری خواهد بود. بنابر این منابع داخلی محدود بوده و برای رسیدن به رشد 6.3 درصدی بالای یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که این موضوع در گزارش‌های بین‌المللی اشاره شده بود.

تا سال 99 در مجموع 86 میلیارد دلار نیاز داریم، تا به رشد 8 درصدی برسیم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.