به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکل در مصاحبه با روزنامه سوددویچه (Sueddeutsche) که امروز چهارشنبه (۱۰ شهریور) منتشر شد، اظهار داشت که آلمان و اتحادیه اروپا باید در مواجهه با مهاجرت به اروپا صبر و خویشتنداری نشان دهند.
صدر اعظم آلمان تصریح کرد: 'در آلمان از یک سو مساله مهاجرت را برای مدت مدیدی نادیده گرفتیم و از سوی دیگر، راه را برای یافتن راه حلی که تمام کشورهای اروپایی را در بر گیرد، بستیم.'
رویترز نوشت: امروز یک سال از زمانی که مرکل در مورد کنترل بحران مهاجرت گفت 'ما می توانیم' می گذرد و مصاحبه امروز وی تحلیل و انتقادی بی سابقه از خود به شمار می رود. احتمال دارد حزب محافظه کار مرکل به خاطر سیاست های مهاجرتی او در دو انتخابات محلی ماه آینده با دشواری روبرو شود.
مرکل در این مصاحبه در مورد سهمیه بندی پذیرش پناهجویان گفت آلمان که خود سال گذشته بیش از یک میلیون نفر را از خاورمیانه و آسیا پناه داد، اسپانیا و دیگر کشورهای حاشیه اتحادیه اروپا را در مواجهه با بحران پناهجویان به حال خود واگذار کرده بود. وی گفت: 'ما آن زمان با سهمیه بندی پناهجویان مخالفت کردیم.'
وی در مورد مرزهای اتحادیه اروپا گفت که آلمان از سازمان مرزبانی اروپا (فرانتکس) حمایت نکرد چون معتقد بود به استقلال کشورهای اتحادیه اروپا آسیب می زند. وی افزود: 'چون دیگر مرزی با کشورهای خارج از اتحادیه نداریم، بنا داشتیم در فرودگاه هایمان با این مسئله مواجه شویم. ولی این تصمیم کارساز نبود.'
به گزارش ایرنا، مرکل که صدر اعظم سه دوره ای آلمان است گفت که پناهجویان یک مشکل درازمدت خواهند بود.
وی با یادآوری موضوعات اتحادیه بدون مرز و گذرنامه اروپا گفت: 'ما به نحو شایسته ای با مشکل روبرو نشدیم و در ارتباط با محافظت از مرزهای خارجی حوزه شنگن نیز چنین اشتباهی را انجام دادیم.'
به گفته مرکل، اتحادیه اروپا باید همکاری با کشورهای آفریقایی را بهبود بخشیده و به شدت به توسعه آنها و ترکیه و دیگر کشورهای بحران زده کمک کند.
صدر اعظم آلمان اذعان کرد که آلمان پس از پذیرش پناهجویان جنگ های اخیر بالکان، سالیان سال توجه خود را معطوف مسائل دیگر کرد.
وی در ارتباط با نحوه برخورد با پناهجویان نیز گفت که نباید تمامی مهاجران را تروریست دانست و از سیاستمداران آلمانی خواست تا لفاظی را کنار بگذارند و در بیان اظهارات خود میانه روی پیشه کنند.
به گزارش ایرنا، به تازگی زیگمار گابریل (Sigmar Gabriel) معاون صدر اعظم آلمان در انتقاد از آنگلا مرکل گفت که وی چالش ادغام خیل پناهجویان را در جامعه آلمان دست کم گرفته بود.
وی افزود:«همیشه گفته ایم که نمی شود سالی یک میلیون نفر را وارد جامعه آلمان کرد.» به نظر گابریل، تکرار عبارت «ما می توانیم» کافی نیست و محافظه کاران حاکم باید برخلاف گذشته شرایطی را برای آلمان مهیا کنند که بتواند از پس این اوضاع برآید. محبوبیت صدر اعظم آلمان پس از حملات تروریستی اخیر داعش در این کشور کاهش یافته است.
نگرانی ها در مورد نحوه همزیستی خیل پناهجویان در جامعه و بازار کار آلمان بالا گرفته و در نتیجه حمایت از حزب ضد مهاجرتی «جایگزین آلمان» (AfD) رو به افزایش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.