به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری الفجر، جوزف وتل، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: اگر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستوراتی را طبق آنچه مقرر شده، صادر کند عراق امسال می‌تواند موصل را از داعش پس بگیرد. در واقع عراق در مسیر صحیح برای بازپس‌گیری موصل قبل از پایان سال قرار دارد.

موصل اصلی‌ترین پایگاه داعش در عراق است که نیروهای عراقی برای بازپس گیری آن آماده می‌شوند و تاکنون موفق به پاکسازی مناطق جنوبی این شهر و آزادسازی شهرستان القیاره شده‌اند. هنوز تاریخ مشخصی برای عملیات موصل از سوی مقامات عراقی اعلام نشده اما یک منبع دیپلمات ارشد در بغداد ماه گذشته اعلام کرد، العبادی قصد دارد این عملیات را ماه اکتبر آغاز کند.

وی افزود: داعش ظرف یک سال گذشته هیچ پیشرفت یا دستاوردی را در جبهه‌های جنگ نداشته و بعد از گذشت دو سال از اشغال بخش‌های وسیعی از خاک عراق توسط داعش نیروهای بازدارنده موفق شدند داعش را از بسیاری از این اراضی خارج کنند.

وتل گفت: داعش به خاطر فشارهای زیادی که با آن روبه رو است مجبور به اتخاذ تصمیمات دشواری شده است.

فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا تصریح کرد، درگیری‌ها برای بازپس‌گیری دو شهر موصل در شمال عراق و رقه در شمال سوریه بسیار سخت خواهد بود و این درگیری‌ها داعش را ناگزیر خواهد ساخت بر دفاع از مناطق مشخص متمرکز کرده و برخی مناطق را رها کند.

وتل ادامه داد: نیروهای داعش اکثرا در مقر خلافت خودخوانده داعش یعنی رقه خواهند بود. ما در آینده بسیار بسیار نزدیک به سمت موصل و رقه حرکت خواهیم کرد.

او گفت: ما باید انتظار درگیری‌های شدید و سخت را داشته باشیم. در آنجا از بمب‌های بی‌شماری استفاده خواهد شد و درگیری‌ها در اطراف شهرها بسیار زیاد خواهد بود.

این ژنرال آمریکایی نگرانی خود را از استفاده داعشی از غیرنظامیان به عنوان "سپر انسانی" پنهان نکرد و گفت: ما قبلا شاهد این مساله در عملیات‌های متعدد بودیم و این مساله چالش فرا روی ما را سخت‌تر و بیشتر می‌کند ما باید با تامل حرکت کنیم و در جریان پیشروی هوشیارتر باشیم.

وتل تاکید کرد، نیروهای داعش در شهر منبج دیگر از اوامر ابوبکر البغدادی، رهبر داعش اطلاعت نمی‌کنند. البغدادی به آنها دستور داد تا آخر تا لحظه مرگ بجنگند، اما آنها این کار را نکردند.

این ژنرال آمریکایی نسبت به تسلط رهبران داعش بر نیروهایشان ابراز تردید کرد اما در عین حال گفت: داعش شبکه قوی دارد که متمرکز بر دستورات رهبری مرکزی تشکیلات است.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه به عملیات ترکیه در شمال سوریه اشاره کرد و گفت: واشنگتن از ترکیه و کردها در جنگ علیه داعش حمایت می‌کند. ما در حمایت ترکیه از ائتلاف ضد داعش هیچ تغییری ندیده‌ایم و باید با ترکیه و کردها برای جنگ با داعش همکاری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.