به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح «انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران» در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و کلیات و جزئیات آن به تصویب رسید.

نماینده دولت به عنوان مخالف این طرح خواستار این بود که این طرح در زمان دیگری بررسی شود، چرا که در حال حاضر کاروان پارالمپیک در آستانه اعزام به مسابقات پارالمپیک ریو قرار دارند و تصویب چنین طرحی به صلاح نیست، اما طراحان این طرح به رویه بین‌المللی اشاره کردند که بر اساس آن پارالمپیک از المپیک جداست.

در نهایت کلیات این طرح با ۱۸۲ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن و جزئیات آن با ۱۷۷ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن، به تصویب مجلس رسید.

بر اساس ماده واحده این طرح، «به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای شرکت قهرمانان و ورزشکاران جانباز و معلول کشور در رقابت‌های پارالمپیک، بین‌المللی، قاره‌ای و منطقه‌ای، با رعایت مقررات بین‌المللی و نیز تلاش برای توسعه ورزش در بین اقشار مختلف جامعه معلولان کشور، کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران از کمیته ملی المپیک ایران منتزع شده و در فهرست مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۹ تیرماه ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی آن قرار می‌گیرد. اساسنامه این کمیته حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۱ ـ دو نفر از کمیسیون فرهنگی به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در کمیته ملی پارالمپیک حضور خواهند داشت.

تبصره ۲ ـ از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، کارکنان فعلی و نیز اموال، املاک و تجهیزات و اماکن مربوط به کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک، جدا و به این کمیته منتقل می‌شوند.

تبصره ۳ ـ اصلاحات اساسنامه جاری کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، همزمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد».

لاریجانی: امیدواریم کاروان المپیک با دست پر از ریو برگردند

پیش از رأی‌گیری برای جزئیات این طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به برخی نمایندگان که معتقد به وجود بار مالی در این طرح بودند، گفت: این طرح بار مالی ندارد چون کمیته ملی پارالمپیک در حال حاضر ردیف بودجه دارد و جدا کردن ردیف آن هزینه ندارد.

در نهایت پس از تصویب کلیات و جزئیات این طرح، رئیس مجلس ضمن آرزوی موفقیت برای کاروان پارالمپیک در اعزام به رقابت‌های ریو، اظهار داشت: انشاءالله این قهرمانان با دست پر به کشور بازگردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.