پلیس همدان، طرح ویژه‌ای برای کاروان‌های عروسی دارد، قرار است از این پس، نیروهای پلیس، ماشین عروس را از محضر تا تالار پذیرایی اسکورت کنند. روش کار به این صورت است که پلیس به محضر می‌رود، از والدین عروس و داماد تعهد می‌گیرد و کاروان عروس را از مراسم عقد تا پایان مراسم عروسی همراهی می‌کند.

جزییات این طرح ویژه را مهدیان‌نسب، فرمانده انتظامی استان همدان اعلام کرد: همه این اقدامات در راستای کنترل و نظارت بر کاروان‌های عروسی انجام می‌شود.

او تنها به این توضیحات بسنده نکرد، او از توقیف خودروهای برهم زننده نظم در کاروان‌های عروسی هم خبر داد: پلاک‌زنی و توقیف خودروهای متخلف و برهم زننده نظم، امنیت و آرامش عمومی در کاروان‌های عروسی ازجمله اقدامات قهری در مقابله با متخلفان است که دراین راستا اجرا می‌شود.

فرمانده انتظامی استان همدان به استفاده از مواد محترقه در برخی از مراسم‌های عروسی اشاره کرد: این مواد محترقه که شبیه نارنجک است، صداهای مهیب و آزاردهنده‌ای دارند که اگر منجر به برهم‌زدن آرامش عمومی جامعه شود، درصورت مشاهده ضبط و با متخلف برخورد می‌شود.

این‌بار اولی نیست که نیروی انتظامی برای کاروان‌های عروسی خط و نشان می‌کشد، پیش از این فرماندهان پلیس شهرستان‌های دیگر هم نسبت به برگزاری مراسم عروسی و کاروان‌های آن، اعتراض کرده بودند. دادستان شهرستان راور، کرمان یکی از آنهاست.

او هم از برخورد قاطع با کاروان‌های غیرمتعارف عروسی و شادی خبر داده و گفته بود که: با افرادی که مخل آسایش عمومی می‌شوند، با قاطعیت برخورد قانونی می‌شود.

مهدی قویدل، گفته بود که: اخیرا برخی از افراد در مراسمات جشن و عروسی ارزش‌های اسلامی را رعایت نکرده و با به راه انداختن کاروان‌های عروسی و ایجاد سروصدا در معابر و خیابان‌های شهر باعث سلب آسایش و آرامش عمومی و ناراحتی دیگران می‌شوند، به همین دلیل هم با رانندگان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که بخواهند با حرکت‌های نامتعارف و رفتارهای غیراخلاقی، کاروان‌های عروس راه‌اندازی کرده و سروصدای ناهنجار ایجاد کنند، با قاطعیت برخورد می‌شود.» او این را هم گفته بود که خودروهای متخلف توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شوند. دادستان راور درهمین زمینه، به ماده‌های ٦١٨ و ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی اشاره کرده بود.

شهر تهران هم از این قوانین مستثنی نیست، ششم اردیبهشت‌ماه امسال بود که معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از برخورد با کاروان‌های عروسی که ترافیک ایجاد می‌کنند و مسیرها را می‌بندند، خبر داد: براساس قانون با این افراد برخورد شده و ٤٠‌هزارتومان جریمه می‌شوند.

به گفته مراد مرادی، خودروهایی که با سرعت کم حرکت می‌کنند و در عبورومرور اخلال ایجاد می‌کنند، هم جزو این گروه قرار می‌گیرند: براساس ماده ۱۲۸ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در راه‌ها آن‌قدر با سرعت کم حرکت کنند که باعث کندی عبورومرور یا نابسامانی شوند.

او این را هم گفته بود که: سال گذشته کاروان‌های عروسی موجب وقوع دو فقره تصادف منجر به فوت و جرح شدند.

درتابستان ‌سال گذشته هم فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، با اشاره به مشکلاتی که کاروان‌های عروس ایجاد کرده‌اند، به آمار تصادفاتی که ازسوی این گروه رخ داده، اشاره کرده بود: تنها دریک هفته، طی اجرای طرح برخورد با کاروان‌های عروسی، ٦٣نفر دستگیر و ٢٢ خودرو هم توقیف شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.