به گزارش «انتخاب»، پس از اعلام خبر استقرار روس ها در ایران در هفته گذشته و در پی صحبت های وزیر دفاع ایران حسین دهقان و انتقاد از روس ها برای بی معرفتی و خودنمایی به سبب علنی کردن این خبر، حضور روس ها متوقف شد.

علی رغم این سرزنش علنی، این اتفاق و خروج روس ها از ایران به رابطه تهران و مسکو آسیبی نرسانده است. رابطه دو کشور حتی با وجود این اتفاق همچنان با همکاری های مشترک بر اساس منافع مشترک ادامه دارد.

این تردید وجود دارد که روسیه از نوامبر سال ۲۰۱۵ که به مواضع داعش در سوریه حمله کرده اند و زمانی که جنگنده های سوخو-۳۴ و هواپیماهای حمل و نقلی Il-۷۶ در عکس های ماهواره ای مشاهده شدند از پایگاه نوژه ایران استفاده می کرده است.

استفاده از این پایگاه برای روسیه ارزشمند است چرا که میتواند بمب افکن های استراتژیک Tu-۲۲M۳ را نیز در خود جای دهد. این بمب افکن ها برای استقرار در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه بسیار بزرگند.

با استقرار این هواپیما در ایران زمان پرواز تا ۶۰٪ کاهش پیدا میکند و توانایی حمل مهمات و اسلحه نیز برای این Tu-۲۲M۳ تا دوبرابر افزایش میابد. این مساله برای سوخو های روسی نیز صادق است و از این رو کارایی بالایی خواهد داشت.

ایران نیز از این کارایی بهره میبرد چرا که در سوریه، روس ها نقش قاطع تری در حملات هوایی ایفا خواهد کرد.

این اخبار تنها زمانی مشکل زا شد که علنی شد. مقامات آمریکایی اعلام کردند که اگر روس ها هواپیماهای نظامی در اختیار ایران قرار داده باشند نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواهد بود اما معلوم شد روس ها از هواپیماهای خودشان استفاده می کنند که همین امر عامل ایجاد جدالی در پارلمان ایران شد.

فلاحت پیشه نماینده مجلس در ایران به استقرار هواپیماهای روس در سرزمین ایران اعتراض کرد و آن را نقض ماده ۱۴۶ قانون اساسی خواند که استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در ایر ان را ممنوع کرده است.

جنگیندن در یک جبهه، کاری است که اصولا هم پیمانان انجام میدهند اما چنین ارتباط آشکاری با روسیه که اخیرا روابط دوستانه ای با غرب نداشته است برای تصویر ایرانی ها با توجه به اهدافشان چندان مناسب نیست.

سام برهانی یکی از کارشناسان در ایران در این رابطه در توییتر خود نوشت: این ماجرا در افکار عمومی خوب مورد قضاوت قرار نگرفته است به ویژه در میان نمایندگان مجلس. به نظر میرسد آنهایی که این همکاری های نظامی را محکوم میکنند به خوبی از این هم ستیزی و گزارش های محرمانه پیرامون این مساله و همچنین انتخاب پایگاه نوژه به عنوان پایگاهی که هیچ استفاده غیر نظامی ای نداشته و در منطقه ای که از مرکز جمعیت به دور است قرار گرفته، آگاه بوده اند.

با این حال زمانی که نمایندگان ایران اعتراضشان را مطرح کردند، دهقان گفت این مساله هیچ ارتباطی با نمایندگان ندارد. البته او بعدا از آنها بابت این اظهار نظر معذرت خواهی کرد.

این مساله که عملیات ها با موفقیت تمام شده باشد بعید به نظر میرسد چرا که تنها چند روز قبل از آن وزارت دفاع روسیه لیست مواضعی که قصد حمله به آن را داشته اند را در سراسر کشور در حلب و دیر الزور و عدلیب منتشر کرده بود.

علی رغم این تناقضات، دهقان از اینکه این مساله را تایید کرده احساس رضایت میکند و استقرار روسها را برای انجام ماموریتی خاص تعریف کرده و تایید کرد که فعلا این ماموریت خاتمه یافته است. این مساله به خودی خود سوالاتی را درخصوص اینکه آیا روس ها به زودی به ایران باز خواهند گشت یا نه یا اینکه آیا برای همیشه عقب نشینی کرده است در اذهان متبادر میکند. ماهواره ها و کارشناسان تحولات این منطقه را از نزدیک رصد میکنند.

به هر جهت این حوادث هر دو طرف را در مورد روابطشان حساس کرده است. اگر چه در نهایت این اتفاقات بر همکاری های دو کشور در سوریه تاثیری نخواهد گذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.